[ Tilbake til dag 2 | Tilbake til hovedsiden ]

Dag 3 - 57 km - Mandag 2. juni 2008

Hofles til Heilhornet, totalt 57 km
(Bokstavene på kartet viser hvor bildene nedenfor er tatt)

Sov som en stein i natt og våknet sent. Det ble derfor avreise fra campingen først ca klokken 1045. Været er dag var fint, men det var en litt sur og kald vind fra nord. Startet på RV 769 fra campingen, men tok deretter RV 770 mot Kolvereid. Det kjentes veldig tungt ut fra start i dag, sikkert turen fra i går som sitter i lårene ennå. Stoppet for en sen frokost/tidlig lunch et sted der jeg syns det var veldig fin og idylisk utsikt (C). Satt der og koste meg med mat og kaffe en halv times tid før turen gikk videre mot Kolvereid.

Like før jeg kom fram til Kolvereid ble jeg oppringt av Trønder-Avisa som ville lage en liten sak på sykkelturen min. Jeg var framme på Kolvereid ca kl 1200. Selv om det ikke var tungt landskap å sykle fra campingen til Kolvereid i syns jeg likevel det hadde vært litt slitsomt å komme seg dit. På Kolvereid stoppet jeg og kjøpte dagens matrasjon, ferske rundstykker, appelsinjuice, pålegg m.m.. Etter Kolvereid gikk turen videre på RV770 før jeg svingte av på Nordlandskorsen og tok RV771 videre. Den veien opplevde jeg som veldig kuppert og jeg syns det var tungt å sykle der. Særlig stykket fram til Naustbukta. Det var også et par tunge stigninger etter Naustbukta. Men været er fint og jeg har det ikke travelt, så jeg bruker den tiden som trengs. Stoppet også et sted oppe på fjellet der (husker ikke helt hvor) og tok en god og lang pause mens jeg solte meg og spiste middag laget på stormkjøkkenet. Sykkelturen langs Asetfjorden var idylisk med mye fin utsikt. Etter en lang og slitsom dag kom jeg fram til fylkesgrensen der jeg selvfølgelig fikk tatt et bilde (G).

Nå var jeg snart framme på campingen der jeg skulle ta kveld, så jeg fikk litt ekstra energi av det. Etter fylkesgrensen var passert gikk turen videre på RV802 før jeg kom fram til RV17 igjen. Jeg så skiltet med RV17 nord- og sørover i den siste bakken ned mot Kystriksveien da jeg hadde fin utsikt mot Heilhornet (H). Da jeg kom inn på Kystriksveien igjen svingte jeg sørover mot Namsos og syklet noen kilometer sørover til Svaberget Camping der mine foreldre har en campingvogn stående. Jeg skal nemlig ligge i campingvogn og ordentlig seng i natt også (det er ikke om å gjøre å ligge i telt for en hver pris ;-) .

Jeg var framme ved Svaberget Camping ca 1840. Det har vært en skikkelig tung dag i dag. Men jeg kom da fram og det var deilig å slippe å tenke på å sette opp leir men bare ta seg til rette i campingvognen (I). Fikk besøk av Bjørn Olsen fra Rørvik og vi satt ute og drakk kaffe og nøt sommerkvelden og utsikten mot Heilhornet. Da han dro leste jeg litt i guidebøkene før jeg sovnet som en stein (igjen) og sov godt hele natten. Det er utrolig hvor godt sovehjerte man får av å være på sykkeltur hele dagen.

I dag har jeg syklet i:

Andre aktuelle linker for dagen i dag:

Har du noen kommentarer syns jeg det vil være hyggelig om du legger inn en melding i min gjestebok.

(A) Utsikten fra hyttetrappen om morgenen. I dag blir det fint vær

(B) På vei fra campingplassen mot Kolvereid

(C) Sen frokost/lunsj i flotte omgivelser (klokken er ca 1140)

(C) Utsikten fra "frokostbordet"

(D) Flott vær og flott utsikt utover bukta/fjorden (klokken 1550)

(E) Det er noen oppoverbakker på turen. De kjennes godt i lårene når man sykler med bagasje (klokken er 1620).

(E) Toppen på denne bakken er nådd. Flott utsikt bakover der jeg kom fra.

(F) De kan ikke være mye redd for ras de som bor her (klokken er 1635).

(G) Krysser fylkesgrensen. Nå er jeg ferdig med Nord-Trøndelag og skal sykle videre i Nordland Fylke (klokken er 1730)

(H) Klokken er 1810. Utsikt mot det majestetiske Heilhornet. Her er jeg straks tilbake på RV17. Jeg skal videre mot nordover mot
Brønnøysund, men ikke i dag. Nå svinger jeg mot Namsos og Svaberget Camping som ligger noen få km sydover herfra

(I) Klokken er 2010. Framme på Svaberget Camping og mine foreldres campingvogn. På bordet og gresset sees noen
av de tingene jeg har med med meg på turen. Stormkjøkkenet med optimusbrenneren ligger på gresset, og den 5 liters
vanndunken som står på bordet har jeg i hengeren full av vann når jeg er usikker på hvor lenge det går til neste gang jeg
får mulighet til å fylle rent vann. Det går mye vann i løpet av en dag.