[ Tilbake til dag 6 | Tilbake til hovedsiden ]

Dag 7 - 54 km - Fredag 6. juni 2008

I dag gikk turen fra Herøy til Nesna, totalt 54 km på sykkelen
(Bokstavene på kartet viser hvor bildene nedenfor er tatt)

I natt har jeg hatt en fin natt i teltet (A). Jeg har sovet som en stein. Kanskje jeg begynner å venne meg til teltlivet. Jeg våknet utvilt allerede klokken 0700 men lå og slappet av og døste helt til 0830 før jeg sto opp. Det var litt lettskyet da jeg sto opp, men men det forsvant fort og det ble flott vær i dag også. Frokosten ble spist utenfor teltet med utsikt mot de syv søstre noe som ikke akkurat er en dårlig start på dagen for å si det sånn. Da frokosten var ferdig brøt jeg leir og og pakket bagasjen på sykkelen og klokken 1000 gikk turen videre nordover.

Det har vært fantastisk å sykle her i Herøy og Dønna. Dønnammannen lå på ryggen og kikket opp i skyene da jeg syklet forbi. Det har vært mye flott utsikt og bortsett fra en lang bakke har det vært flatt og lettsyklet her også. Jeg var framme ved fergekaia i Bjørn litt før 1200 etter en fin tur gjennom Herøy og Dønna. Fergen gikk 1225, så det passet fint med litt mat og kaffe mens jeg ventet. Fikk meg også en hyggelig prat med noen av de som sto å ventet på fergen. I det hele tatt så har jeg opplevd det som veldig lett å komme i kontakt med folk på denne sykkelturen. Det at jeg er alene og ganske tydelig er på sykkeltur gør det lett for andre å ta kontakt også. Det helt selvfølgelige spørsmålet; "På sykkeltur ja?", har jeg hørt noen ganger på denne turen og deretter er jo praten i gang.

Da jeg kom til Sandessjøen ble det kun en meget kort pitstopp ved en matbutikk der jeg handlet litt bananer og pålegg før Sandessjøen ble lagt bak meg.

Ved kunstverket "Vindenes hus" (E) (en del av skulpturlandskap Nordland) litt før Helgelandsbrua (F), som spenner over den dype Leirfjorden, møtte jeg ei hyggelig dame som var ute og tok bilder for turistkontoret. Hun var ute for å ta noen bilder til en brosjyre eller nettside som skulle brukes til å reklamere for sykkelferie på Helgelandskysten. Hun spurte om lov til å ta noen "actionbilder" av meg mens jeg syklet forbi, og det var jo selvfølgelig helt i orden. Det ble noen runder fram og tilbake før hun var fornøyd. Jeg vet ikke om det ble så de brukte bildene. Vi fikk oss også en lang prat som sykkelferie før jeg syklet videre over Helgelandsbrua og mot Levang der jeg skal ta fergen til Nesna.

Syklingen i dag gikk også lett. Ca en mil før Levang stoppet jeg i toppen av en bakke og tok lunsjpause. Min trofaste stol ble satt opp i gresset ved siden av veien, og dermed hadde jeg pr. omgående en komfortabel og hyggelig plass med god utsikt hvor jeg kunne hygge meg med lunsjen og slappe av i solen. Jeg har sagt det før, men jeg sier det lett igjen, den stolen er nok det lureste jeg har kommet på å ta med på hele turen.

Etter lunsjen gikk turen videre til Levang hvor jeg så tok fergen over til Nesna. Var framme i Nesna ca kl 1800. I morgen skal jeg opp og over Sjonfjellet. Jeg har hørt rykter om at det skal være ganske bratt og tungt, så jeg bestemte meg for å leie en hytte på Nesna Feriesenter og Motell AS (G) slik at jeg fikk sove godt om natta og var uthvilt og klar for morgendagens strabasser.

Leide meg en hytte som sto nesten helt nede ved havet. Fra verandaen var det en flott utsikt utover havet og fjellene (G).

I og med at jeg stoppet forholdsvis tidlig i dag og hadde kvelden "fri" hadde jeg nå lagt meg noen skumle planer om å ta innta noen store iskalde utepils i Ninas Lavvo senere på kvelden. Der åpnet de ikke før klokken 2100. Det var ennå et par timer til, så jeg fant ut at jeg skulle slappe litt av i hytta og lese litt i en av bøkene jeg hadde med meg mens jeg ventet.

Det neste jeg registrerer er at klokken helt plutselig er blitt 0600 om morgenen.

Jeg hadde rett og slett sovnet mens jeg leste og så sovet i nesten 10 timer og dermed gikk jeg glipp av mitt planlagte Lavvo-besøk kvelden før. Kanskje like greit i og med at det skal sykles noen bratte stigninger i morgen.

I dag har jeg syklet i:

Andre aktuelle linker for dagen i dag:

Har du noen kommentarer syns jeg det vil være hyggelig om du legger inn en melding i min gjestebok.

(A) Frokost. Klokken er 0915. Jeg har sovet godt, kaffen koker, været er fint
og jeg har en flott utsikt der jeg sitter. Kan det bli bedre?

(B) Ikke så lett å se Dønnamannen fra denne vinkelen (står syd for fjellet). Man ser nesen og pannen men resten
er det vanskelig å få øye på. På bildet nedenfor som jeg har hentet fra nordlandsportalen.no har de
tatt bildet fra vest og da ser man tydelig Dønnamannen som ligger på ryggen og kikker opp i himmelen (klokken er 1015).

På dette bildet fra nordlandsportalen.no ser man tydelig Dønnamannen som ligger på ryggen. Toppen av hodet er lengst mot
høyre.
Jeg har laget en liten Gif-animasjon som skal gjøre det litt lettere å få øye på Dønnamannen, bare se på bildet en stund.

(B) Så sier jeg farvel til De syv søstre som har fulgt meg på turen de siste to
dagene. De ligger innhyllet i dis og ser mystiske ut (klokken er 1015)