Kystriksveien 2014 : Dag 10 : Træna – Furøy

Vekkeklokken var satt på ringing kl 0530 da vi måtte opp for å rekke hurtigbåten fra Træna til Stokkvågen kl 0630, og en hurtigbåt, to ferger og en sykkeltur på knappe seks mil og i overkant av 700 høydemeter senere er vi ved 16-tiden kommet fram til Furøy Camping som ligger like ved fergeleiet på Halsa i Meløy kommune.

Furøy Camping er en flott camping i idylliske omgivelser. Campingen ligger like ved Holansfjorden og brearmen Engenbreen, en del av Norges nest største isbre Svartisen og det er grunnen til at vi skal være her noen dager. I morgen skal vi nemlig på bretur i regi av Rocks ‘n Rivers.

Dagen i dag har vært en sykkeldag med lite tid til andre aktiviteter. Første etappe gikk, som nevnt, med hurtigbåt fra Træna til Stokkvågen der dagens sykkeltur startet. Få km nord for Stokkvågen, like ved der hvor turen inn gjennom idylliske Aldersund starter, ligger Grønsvik Kystfort. I dag er Grønsvik kystfort delvis gjenoppbygget og omgjort til museum med utstillinger om regionens krigshistorie generelt og om kystfortene mer spesielt. Her er også en utstilling om Omega navigasjonssystem, et verdensomspennende navigasjonssystem for amerikanske atomubåter i drift til 1997. Den eneste norske stasjonen i systemet lå i Aldersundet i Lurøy kommune.

Museet var dessverre stengt da vi kom men vi tok oss tid til å gå litt rundt i området og vi gikk også naturinformasjonsløypen de har laget.

Resten av dagen ble brukt til å beundre naturen fra sykkelsetet. Landskapet vi har syklet gjennom i dag er helt fantastisk og med stort sett blå himmel har det vært en flott dag på sykkelen.

I dag passerte vi også Polarsirkelen (det skjedde på fergen til Jektvik – fergeleiet med med arkitekttegnet do) så nå er vi i midnattssolens rike og har sol døgnet rundt.

Nedenfor er noen bilder fra dagen i dag og nederst er det link til kart med GPS-data og høydekurver m.m. fra dagens rute.

Dagen startet tidlig. Allerede klokken 0600 var vi på plass på kaia for å ta båten inn til XXX.
Dagen startet tidlig. Allerede klokken 0600 var vi på plass på kaia for å ta båten inn til Stokkvågen.

Framme ved Grønsvik Kystfort tok vi oss tid til å gå en tur i naturinformasjonsløypa.

Så går turen inn i idylliske Aldersund

Aldersund

På vei gjennom Aldersund. Jeg har stoppet for å nyte utsikten og ta bilder.
På vei gjennom Aldersund. Jeg har stoppet for å nyte utsikten.

I dag passerer vi også fjellet Hestmannen, en del av sagnet om De Syv Søstre (klikk på bildet for mer informasjon)

Hestmannen (klikk på bildet for mer informasjon)

En liten pitstop for å spise litt og fylle vann.

Den arkitekttegnede doen på fergekaia på Jektvik. Designen skal - ut fra det jeg har hørt - være inspirert av en reke.
Den arkitekttegnede doen på fergekaia på Jektvik. Designen skal – ut fra det jeg har hørt – være inspirert av en reke.

Ikke mange slike telefonkiosker igjen i Norge lenger

Framme på Furøy Camping

Dagens middag - Kebabgryte. Smakte helt OK.
Dagens middag – Kebabgryte. Smakte helt OK.

Dagens rute. Klikk på bildet for å se GPS-data med høydekurver m.m. på Garmin Connect.

Kystriksveien 2014 : Dag 09 : Træna

Jeg besøkte Træna første gang da jeg var på sykkeltur langs Kystriksveien med med min kone i 2012 (det besøket kan du lese om her). Besøket på Træna i 2012 var en mektig opplevelse så da jeg fikk muligheten til å besøke Træna igjen på denne turen var valget enkelt.

Træna er en liten øy men stor på opplevelser i mektig natur.

Vi bor på Træna Gjestegård på øya som heter Husøy (der ligger tettstedet hvor de fleste på Træna bor). De karakteristiske fjellene som Træna er kjent for ligger på øya Sanna og vi ble kjørt over fra Husøya til Sanna i båt av Tove fra Træna Rorbuferie. På Sanna gikk vi opp til radarstasjonen (tunnelen er bekmørk så husk lommelykt) og ble belønnet med en spektakulær utsikt. Vi besøkte også Kirkhellaren – Havets gotiske katedral – en stor hule som er gravd ut av havet. Tilbake på Husøya besøkte vi minnekapellet etter Petter Dass – og alle som slet og ble borte på havet, i arbeid for det daglige brød – som er utsmykket av billedkunstneren Karl Erik Harr, før vi på kvelden fikk servert en delikat og velsmakende hvalbiffTræna Gjestegård – et meget velsmakende måltid. I tillegg har vi jo møtt massevis av hyggelige folk her ute. Det har vært en begivenhetsrik dag full av inntrykk og Træna har gjort et mektig inntrykk på oss. I morgen tidlig tar vi båten til fastlandet for å fortsette sykkelturen videre nordover langs Kystriksveien.

Nedenfor er noen bilder fra dagen i dag.

På formiddagen ble vi skysset over til Sanna av XXXXX
På formiddagen ble vi skysset over fra Husøya til Sanna av Tove fra Træna Rorbuferie

Snart framme. Å gå opp til radarstasjonen som ligger øverst på ryggen er dagens hovedmål.
Snart framme. Å gå opp til radarstasjonen som ligger øverst på ryggen er et av dagens mål.

Etter å ha kjørt oss til Sanna drar XXXX igjen. Vi har avtalt å ringe når vi vil bli hentet.
Etter å ha kjørt oss til Sanna drar Tove igjen. Vi har avtalt å ringe når vi vil bli hentet.

Det er idyllisk her på Træna

Havfolket (klikk på bildet for mer informasjon)

Så gikk turen opp til radarstasjonen. Først må man gå opp en 600 meter lang tunnel med 20% stigning for å komme opp på ryggen. Tunnelen er stupmørk så man må bruke lommelykt. Når man kommer ut av tunnelen på toppen av ryggen går det en smal asfaltert vei opp til radarstasjonen. Utsikten er av en annen verden – helt himmelsk.

På ryggen, etter man kommer ut av tunnelen, går det en smal asfaltert vei opp mot radarstasjonen.

Dette er på yttersiden av Sanna. Herfra og ut finner man kun storhavet.

Bjørn og meg på vei opp mot radarstasjonen. Bak oss ser man hele Husøya (der folket på Træna bor) og i horisonten skimtes fjellkjeden De Syv Søstre.

Utsikt mot Lovund

Det er vanskelig å respektere fotoforbudet med denne utsikten. Regner med at fotoforbudet kun gjelder selve radarstasjonen :-)
Det er vanskelig å respektere fotoforbudet med denne utsikten. Regner med at fotoforbudet kun gjelder selve radarstasjonen 🙂

Panorama (klikk på bildet for å se det i full størrelse)

På yttersia av Sanna er det en fin liten bukt der to seilbåter har ankret opp i det gode været.
På yttersiden av Sanna er det en fin liten bukt der to seilbåter har ankret opp i det gode været.

Så er vi på tur ned igjen. Bjørn står og beundrer utsikten utover Husøy Lovund og store deler av Helgelandskysten.

Etter turen opp til radarstasjonen besøkte vi Grendahuset der vi fikk kjøpt oss nykokt kaffe og nylagede vafler. Her fikk vi oss også en hyggelig snakk med de lokale om Træna og det å leve i et så lite samfunn så langt til havs.

Etter kaffen tok vi turen til Kirkhellaren - Havets gotiske katedral. Det er en naturlig grotte i fjellet som er blitt brukt kontinuerlig av mennesker i minst 6000 år.
Etter kaffen tok vi turen til Kirkhellaren – Havets gotiske katedral. Det er en naturlig grotte i fjellet som er blitt brukt kontinuerlig av mennesker i minst 6000 år.

Her står jeg på toppen av "alteret" inne i Kirkhellaren
Her står jeg på toppen av «alteret» inne i Kirkhellaren

Utsikten inne fra Kirkhellaren.

Mens vi besøkte Kirkhellaren var det dramatiske ting som skjedde i sundet mellom Sanna og Husøya (noe vi først ble klar over da vi kom tilbake til kaia). To stykker som var på vei fra Sanna til Husøya i en færing hadde kantret og lå og fløt i den iskalde sjøen. Flere av de som vi hadde sittet og pratet med i fred og ro på Grendahuset var nå involvert i den dramatiske redningsaksjonen med sine private båter. Dette viser bare hvor fort og uventet ting kan skje. Sikkerhet er viktig og redningsvest når man ferdes på sjøen er alfa og omega. Heldigvis gikk det bra og begge de som falt i sjøen ble reddet.

Det var dramatisk da to stykker havnet i sjøen da båten deres kantret på vei fra Sanna til Husøya. Heldigvis gikk det bra.

Vel tilbake på Husøya etter besøket på Sanne besøkte vi Petter Dass-kapellet.
Vel tilbake på Husøya etter besøket på Sanna besøkte vi Petter Dass-kapellet.

Kapellet er dekorert av den kjente kunstneren Karl Erik Harr (klikk på bildet for mer informasjon)

Hvalsteik
Hvalsteik på Træna Gjestegård

Kystriksveien 2014 : Dag 08 : Sandnessjøen – Træna

I dag har det vært lite sykling. Vi skal bare fra Sandnessjøen til Træna. Vi skal ta hurtigbåten klokken kl. 1630 og det er egentlig utsjekk fra hotellet klokken 1200, men Direktør Kristian Kreutzer Skar lot oss kostnadsfritt få beholde rommet fram til båten skulle gå. Det satte vi stor pris på da det er veldig greit å slippe å slepe med seg syklene og bagasjen rundt i Sandessjøen.

Mens vi ventet på at båten skulle gå brukte vi dagen til litt byliv (kaféer, shopping og rusling i bygatene) og tok oss også tid til å gå en tur opp til Marineküstenbatterie Sandnessjøen der det er en flott utsikt utover byen og sundet mellom Sandessjøen og Dønna.

Båtturen gikk fra Sandessjøen via Lovund og ut til Træna i meget godt vær. En flott tur.

Direktør Kristian Kreutzer Skar ved Rica Hotel Sandnessjøen yter service på høyeste plan. Han lot oss beholde rommet vårt helt fram til båten til Træna skulle gå så vi slapp å slepe rundt på sykler og bagasje mens vi ventet.

Mens vi ventet på at båten til Træna skulle gå, tok vi turen opp til Marineküstenbatterie Sandnessjøen

Kanonen var en 12,7 cm hurtigskytende kanon som kunne skyte et prosjektil på 28 kg ca. 17,4 km av gårde. Mer enn langt nok til å dekke sundet mellom Dønna og Sandnessjøen.

Ble også god tid til å vandre rundt i bygatene i Sandessjøen
Det ble også god tid til å vandre rundt i bygatene i Sandessjøen

Så er det tid for å dra videre. Vi har opplevd Rica Hotel Sandessjøen som en meget sykkelvennlig bedrift. Tommel opp.

På Hurtigbåten på vei mot Træna. Lovund rett forut.

Da går turen fra Lovund og videre ut mot Træna.

Træna i horisonten med toppen av den karakteristiske Trænstaven innhyllet i skyer.

Kystriksveien 2014 : Dag 07 : Herøy – Sandnessjøen

I dag våknet vi til blå himmel, vindstille og sommertemperatur for første gang siden turen startet. Vi startet dagen med en kopp kaffe på verandaen/bryggen på den flotte hytten vi har leid hos Elfis Sjøstuer.

Den første delen av dagen brukte vi til å sykle på idylliske Herøy før vi klokken 15 ble med på en RIB-tur ut i øyene i regi av Seløy Kystferie. Dette var ikke bare en tur i flotte omgivelser men også en reise gjennom kysthistorien. Underveis i turen fortalte de oss historier om livet på øyene og om tragedien på Sandsundvær. På turen fikk vi også se et havørnrede med unger i, massevis av ørn og en skarvekoloni. Det er en tur og en opplevelse vi anbefaler på det sterkeste. I Kystriksveiens reisehåndbok kan man finne informasjon om når turene går og kontaktinformasjon til Seløy Kystferie.

Vi var tilbake etter RIB-turen klokken 1730 etter en helt utrolig fantastisk tur – en opplevelse for livet.

Før vi syklet videre nordover mot Dønna tok vi oss tid til et bedre fiskemåltid på restauranten på Seløy Kystferie. Etter middagen syklet vi videre nordover Dønna, forbi Dønnamannen og videre mot Bjørn. Det å sykle på Herøy og Dønna tar tid. Ikke på grunn av at det er tungt men på grunn av at man hele tiden må stoppe for å ta bilder av den fantastiske utsikten.

Vi hadde egentlig planlagt å overnatte på Dønna men vi fikk ikke svar da vi ringte og skulle bestille overnatting så vi tok derfor fergen fra Dønna og inn til Sandessjøen klokken 2115. Der ble det så vi valgte å overnatte på Rica Hotell Syv Søstre (nå Scandic Syv Søstre) fordi de var mer «sykkelvennlige» enn de andre overnattingsstedene vi kontaktet i Sandessjøen (vi fikk lov å sette syklene og utstyret vårt på et lagerrom innendørs slik at de sto trygt og sikkert – hos de andre vi kontaktet måtte syklene stå utendørs noe som ikke er aktuelt i bystrøk der en sykkel kjapt blir stjålet eller ramponert). Direktør Kristian Kreutzer Skar var i det hele tatt meget serviceinnstilt og løsningsorientert i forhold til våre «sykkelturbehov». Etter innsjekk spiste vi middag/kveldsmat i den gode buffeen på hotellet. Stappmette og godt fornøyde med dagen var det sengetid i 23-tiden.

Nedenfor er noen bilder fra dagen i dag og helt nederst på siden er det link til GPS data med kart, høydekurver m.m. fra dagens rute.

En fantastisk start på dagen her på Elfis Sjøstuer
En fantastisk start på dagen her på Elfis Sjøstuer (klikk på bildet for mer informasjon)

Oppe på den toppen var vi i går (Tvillingan, De Syv Søstre)

Vi har avtalt å bli med på RIB-tur Ut i Øyan i regi av Seløy Kystferie, men først ble det tid til å sykle litt rundt på idylliske Herøy (fjellet Dønnamannen rett forut)

Tid for lunsj

Seløy Kystferie arrangerer RIB-turer ut til øyene utenfor Herøy og Dønna. Et sted med en rik og dramatisk kysthistorie (klikk på bildet for mer informasjon)

Da er vi klar for tur (Bjørn og jeg sitter bakerst)

Det er mange spor etter folk her ute i øyene.  Lovund ligger lenger lenger ut i havet og kan sees til venstre i bildet
Det er mange spor etter folk her ute i øyene. Lovund ligger lenger lenger ut i havet og kan sees til venstre i bildet

Den eldste dokumenterte bosetningen på Skibbåtsvær er fra 1701. Været er nå fraflyttet.
Den eldste dokumenterte bosetningen på Skibbåtsvær er fra 1701. Været er nå fraflyttet (klikk på bildet for mer informasjon)

Strømmen her ute i øyan er stort sett avslått og strømmastene har fått ny bruk som rede for Havørnen
Strømmen her ute i øyan er stort sett avslått og strømmastene har fått ny bruk som rede for Havørn. Måsen var noe nærgående, noe ørnen ikke fant seg i så det ble en liten fight.

Det var to unger i redet. Kan så vidt se hodene som stikker opp.

Foreldrene er i nærheten og passer på.
Foreldrene er i nærheten og passer på

Det er også en stor Skarvekoloni her ute (det kunne man lukte på ganske lang avstand for å si det sånn)

Rett forut er Sandsundvær, der den tragiske Sansundværulykken skjedde i 1901 der 34 mennesker ble skyldt på hav og druknet i en fryktelig storm (klikk på bildet for mer informasjon)
Rett forut er Sandsundvær, der den tragiske Sansundværulykken skjedde i 1901 der 34 mennesker druknet i en fryktelig storm som fikk havet til å velte inn over de lave holmene og de omkom på det som skulle være tørt land (klikk på bildet for mer informasjon)

Moloen jeg sitter på ble bygget først etter ulykken i 1901

Sandsundvær med Lovund i bakgrunnen. Det litte trekantede taket til høye i bygningen er en brønn det det utrolig nok kommer opp ferskvann selv om vi er langt ute i havet og nærmeste ferskvannskilde er mange kilometer unna inne på fastlandet.
Sandsundvær med Lovund i bakgrunnen. Det litte trekantede taket til høyre for Lovund er taket på en brønn der det utrolig nok kommer opp ferskvann selv om vi er langt ute i havet og nærmeste ferskvannskilde er mange kilometer unna inne på fastlandet.

På tilbaketuren har vi en majestetisk utsikt mot De Syv Søstre

Før sykkelturen gikk videre tok vi oss tid til å spise et meget delikat og velsmakende fiskemåltid i restauranten til Seløy Kystferie
Før sykkelturen gikk videre tok vi oss tid til å spise et meget delikat og velsmakende fiskemåltid (torsk) i restauranten til Seløy Kystferie

Nå er vi kommet over på Dønna og Dønnamannen ligger på ryggen rett forut med toppen av hodet mot oss og nesen pekende opp i sky.

Det er merket rute opp til toppen. Vi syklet forbi da vi fikk nok fjelltur i går og den fortsatt sitter i føttene :-)
Det er merket rute opp til toppen. Vi syklet forbi da vi fikk nok fjelltur i går og den fortsatt sitter i føttene 🙂

Bjørn på vei over Dønna (fra vest til østsiden)

Bjørn er kommet hjem :-)
Bjørn er kommet hjem 🙂

Kystriksveien 2014 : Dag 06 : Tjøtta – Herøy

Våknet klokken 8 etter å ha sovet som en stein i 10 timer i strekk. Vi dro fra Offersøy Camping ca. klokken 1015 for å sykle de ca. 20 km til foten av De Syv Søstre, der vi i dag har planlagt å gå opp på Tvillingene.

På veien passerte vi Petter Dass-museet men det hadde vi dessverre ikke tid til å besøke denne gangen.

Turen gikk opp til Tvillingene tok ca. 5 timer. Vi hadde stort sett godt være og blå himmel hele turen, men opplevde i løpet av turen alle årets fire årstider. Været skifter fort. Vi var ikke kommet langt opp i fjellsiden før vi ble belønnet med en fantastisk utsikt utover Herøy, Dønna, Lovund og storhavet utenfor Helgelandskysten.

Etter fjellturen tok vi fergen ut til Herøy og syklet noen km nordover til Elfis Sjøstuer – et meget hyggelig overnattingsted – der vi har leid en flott hytte helt nede ved sjøen (den hytta det er bilde av på side 99 i Kystriksveiens reisehåndbok for 2014). Det er en hytte med dusj for det fortjener vi etter dagens fjelltur

Nedenfor følger noen bilder for dagen og nederst på siden er det link til kart og GPS-data for turen i dag.

På vei mot De Syv Søstre

Det er godt skiltet

Vi skal opp på Tvillingan

Vi stoler på at ingen stjeler sykler eller utstyr mens vi er på fjelltur. Syklene ble bare parkert i skogkanten der stien opp til Tvillingan startet

Tvillingan er toppen(e) til høyre
Tvillingan er toppen(e) til høyre (toppen til venstre heter Skjæringen)

Det hadde snødd noen dager tidligere, nå smeltet det og det var derfor lett å finne drikkevann.

Bjørn på tur opp. Ligger fortsatt litt snø her oppe.

Ingenting å si på utsikten. Det er Hurtigruten som passerer langt der nede.
Ingenting å si på utsikten. Det er Hurtigruten som passerer langt der nede

Begynner å nærme oss toppen

Utsikt fra aksla mellom Tvillingan og Skjærdingen. Ser hele Hærey og Dønna og den karakteristiske haifinneprofilen til Lovund litt lengre ute.

Området på baksiden av Tvillingan

Så går turen nedover igjen. Det er som å gå på et langt svaberg.

Så tar vi fergen fra X ut til Herøy der vi overnattet på Elfis Sjøcamping
Så tar vi fergen fra Søvik ut til Herøy kl 1835 der vi overnattet på Elfis Sjøstuer (var fremme ved Elfis ca kl 2030)