Kystriksveien 2014 : Epilog

Da vi kom fram til Bodø etter vår 13 dager lange sykkeltur langs Kystriksveien ble vi hentet i Bodø sentrum av Arnt Johansen. Vi har bestemt oss for å være noen dager i Bodø før vi drar hjem og Arnt driver Geitvågen Camping der vi skal bo mens vi er her.

Geitvågen er en hyggelig camping litt utenfor Bodø. En av fasilitetene er bl.a. at de har en naturlig bukt som er avstengt med en molo slik at de kan stenge vannet inne i bukten og dermed få en høyere vanntemperatur (badetemperatur) enn i havet utenfor. Dermed så er det mulig å få til behagelige badetemperaturer også så langt nord. Faktisk så var badetemperaturene på Geitvågen de varmeste i landet de dagene vi var der. Vannet skiftes ut med jevne mellomrom for å holde det friskt og rent.

Badeanlegget på Geitvågen Camping.

Sommeren kom til Bodø et par dager før oss og det var sommervarmt og godt vær de dagene vi var der. Det har mer eller mindre blitt tradisjon for meg å markere avsluttingen av en vellykket sykkeltur langs Kystriksveien til Bodø med å ta noen kalde øl i utendørs boblebadet hos Spektrum Velvære. Dette gjorde jeg både i 2008,  2009 og 2012, og vi benyttet selvfølgelig vår første dag i Bodø til å ta turen til Spektrum Velvære for å holde tradisjonen ved like. Etter noen timer hos Spektrum Velvære der ømme sykkelmuskler fikk en omgang i boblebad kombinert med noen iskalde duggfriske gikk turen videre til torget i Bodø der vi også benyttet anledningen og det gode sommerværet til å nyte et par kalde øl. Det syns vi vi har fortjent.

Etter 13 dager på sykkelen har vi fortjent et par kalde duggfriske øl.

Resten av dagene i Bodø ble brukt til sosialt samvær, spising, avslapning og bading på Geitvågen Camping. Vi fikk også sett et par VM kamper i fotball på TV og grillet med Bjørg og Arnt (Bjørg grillet og vi spiste) og dagen før hjemreisen tok vi oss tid til et besøk på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Mandag 7. juli ble turen avsluttet ved at vi tok regiontoget fra Bodø hjem til Trøndelag. På regiontog kan man heldigvis bestille plassbilletter til sykler slik at man er sikre  på å få dem med på toget (noe som kan være et problem på mange av NSB sine strekninger). Etter en lang og begivenhetsløs togtur hoppet Bjørn av på Grong der han ble hentet (han skal til Rørvik) og et par timer senere hoppet jeg av hjemme på Levanger.

Jeg vil herved takke Arnt Johansen, Bjørg Torill Johansen og Kenan Bunjaku for godt vertskap, masse god mat, røverhistorier og meget hyggelig selskap de dagene vi har vært på Geitvågen Camping. Vi sees helt plutselig igjen 🙂

Det har vært en fint tur og en sykkeltur langs hele eller deler av Kystriksveien anbefales på det aller varmeste. Hvis du klikker [ her ] kan du lese noen av Bjørns tanker om det å være på sykkeltur for aller første gang.

Nedenfor er noen bilder fra de dagene vi var i Bodø.

Det smakte godt med en utepils i det gode været (jeg sitter i svart T-skjorte nesten helt til høyre i bildet)

Stranda på Geitvågen Camping. Mer som i syden :-)
Stranda på Geitvågen Camping. Mer som i syden 🙂

Geitvågen Camping

Utsikt fra moloen på Geitvågen Camping ut mot Landegode
Utsikt fra moloen på Geitvågen Camping ut mot Landegode (klikk på bildet for mer informasjon)

Bjørg har kjørt i gang grillen. Dette er snadder.

Geitvågen Camping
Geitvågen Camping (klikk på bildet for mer informasjon)

Arnt og meg på en av de mange hyggelige bål- og samlingsplassene de har laget ved Geitvågen Camping.

På besøk på luftfartsmuseet

Turen er slutt og vi tar regiontoget hjem til Trøndelag

Kystriksveien 2014 : Dag 13 : Kjøpstad – Bodø

Fjordbua drives av Rigmor, ei av de hyggeligste mennesker det er mulig å finne langs Kystriksveien. Før vi startet på dagens tur benyttet vi muligheten til å ta turen innom kafeen for en hyggelig prat med Rigmor og for få noen oss noen kopper nylaget kaffe og et par plater med Rigmors berømte nystekte vafler.

Sykkelturen i dag gikk over to etapper. Først syklet vi fra Vertshuset Fjordbua (Kjøpstad) til Saltstraumen – verdens sterkeste tidevannsstrøm. På veien dit passerte vi den lengste oppoverbakken på hele Kystriksveien, over 200 sammenhengende høydemeter. Omtrent midt i bakken møtte vi Frode Lindberg, daglig leder for Kystriksveien reiseliv. Det ga oss en god grunn (unnskyldning) til å få tatt oss en velfortjent pause i «klatreetappen» og vi fikk en hyggelig med Frode prat om turen og Kystriksveien generelt. Det er få (om noen i det hele tatt) som er mer kjent med Kystriksveien og Kystriksveiens severdigheter, opplevelser og muligheter enn Frode. Skal man reise langs Kystriksveien er man dum hvis man ikke først tar kontakt med Kystriksveien reiseliv for å få hjelp, tips og gode råd til turen.

Vel framme ved Saltstraumen, etter en litt tung etappe, ventet vi til klokken 15:56 da strømmen i følge oversikten var på det sterkeste i dag (se oversikt over strømmen her). Det er mye vann som skal gjennom sundet og strømmen er sterk. Det kokte nesten i sjøen av fisk og himmelen var full av måker og andre sjøfugl som hadde etegilde. På land sto sportsfiskerne og trakk på land småsei nesten fortere enn de klarte å kaste ut snøret.

Da strømmen begynte å roe seg ned satte vi oss på syklene igjen for å fortsette turen videre til Bodø. Tidligere var det en strekning på noen km innerst i Hopen på veien inn til Bodø som var svært ubehagelig å sykle da strekningen manglet sykkelfelt og man måtte slåss om plassen på den sterkt trafikkerte veien med biler, lastebiler og busser.

Dette er heldigvis historie.  Nå har de bygget ny bru over fjorden og det er nå gang og sykkelsti hele veien fra krysset FV17/RV80 (Lødding) og inn til Bodø sentrum. På strekningen mellom Straumen og Lødding har de bygget ny motorvei (bomvei) så der sykler man «gammelveien» (skiltet som sykkelvei – se bilde lenger ned på denne siden) som er lite trafikkert. Det betyr at det bare er en forholdsvis kort strekning nord for Saltstraumen hvor man er nødt til å dele veien med biltrafikken. Den nye broen og den nye motorveien har gjort det mye enklere og svært mye tryggere for syklister å sykle strekningen mellom Saltstraumen og Bodø.

Det som ikke gjorde sykkelturen enkel for oss var en meget kraftig motvind som vi hadde i rett i trynet det meste av sykkelturen inn til Bodø, men vi kom da fram til slutt. Vi syklet fram til Luftfartsmuseet der vi tok et bilde for å markere at nå var vår sykkeltur langs Kystriksveien slutt.

Vi har hatt 13 fantastiske dager. Selv om det delvis har vært vått og kaldt har opplevelsene vært store. Det er ikke uten grunn at Kystriksveien kalles «Verdens vakreste veistrekning» – naturen er fantastisk og det er masse å oppleve. Bruk Kystriksveiens reisehåndbok og besøk hele eller deler av Kystriksveien nå i sommer, til neste sommer eller så snart du har muligheten. God tur!

Takk for turen.
Bjørn og Trygve

Rødbrygga på Kjøpstad. Drives av ei av de hyggeligste mennesker det er mulig å finne langs Kystriksveien. God, billig og hyggelig overnatting.
Fjordbua på Kjøpstad. Drives av Rigmor, ei av de hyggeligste mennesker det er mulig å finne langs Kystriksveien. God, billig og hyggelig overnatting.

Før vi startet på dagens sykkeltur måtte vi selvfølgelig ha et par av Rigmors vafler - kanskje Norges beste vafler spør du meg :-)
Før vi startet på dagens sykkeltur måtte vi selvfølgelig ha et par av Rigmors vafler – kanskje Norges beste vafler spør du meg 🙂

Midt i en av Kystriksveiens absolutt lengste oppoverbakker støtte vi på selveste Mr. Kystriksveien, daglig leder av Kystriksveien Reiseliv Frode Lindberg. Da var det helt på sin plass å ta en liten hvilepause og en prat :-)
Midt i en av Kystriksveiens absolutt lengste oppoverbakker støtte vi på selveste Mr. Kystriksveien, daglig leder av Kystriksveien Reiseliv Frode Lindberg. Da var det helt på sin plass å ta en liten hvilepause og en prat 🙂

På toppen av bakken møter vi dette skiltet. Ikke langt igjen nå :-)
På toppen av bakken møter vi dette skiltet. Ikke langt igjen nå 🙂

Strømmen på inngående i Saltstraumen

Saltstraumen - Hadde ikke vært hyggelig å ramlet uti her.
Saltstraumen – Hadde ikke vært hyggelig å ramlet uti her.

Det er godt fiske når strømmen er på inngående.

Nå er nyveien inn til Bodø ferdig men vi trenger heldigvis ikke sykle her for bare 100 meter lenger ned ...

... kan man svinge til høyre og følge den gamle veien inn til Bodø. Her er det så og si bilfritt. Tidligere så var det nødvendig å sykle noen km på veiskulderen ved Hopen - noe som var svært ubehagelig da det var mye trafikk, men nå er det bygget ny bro med gang og sykkelfelt over fjorden så nå er det gang og sykkelsti (eller lite trafikkert vei) hele veien fra skiltet på bildet og inn til Bodø by.
… kan man svinge til høyre og følge den gamle veien inn til Bodø. Her er det så og si bilfritt. Tidligere måtte man sykle noen km på veiskulderen ved Hopen – noe som var svært ubehagelig da det var trang og veldig mye trafikk, men nå er det heldigvis bygget ny bro med gang og sykkelfelt over fjorden så nå er det blitt gang og sykkelsti (eller lite trafikkert vei) helt fra skiltet på bildet og hele veien inn til inn til Bodø by.

Da krysser vi bygrensen og er kommet fram til Bodø by.

Her står vi foran flymuseet i Bodø og da var sykkelturen langs Kystriksveien over. Nå skal vi hygge oss noen dager i Bodø og deretter tar vi toget hjem til Trøndelag.

Dagens rute. Klikk på bildet for å se GPS-data med høydekurver m.m. på Garmin Connect.

Kystriksveien 2014 : Dag 12 : Furøy – Kjøpstad

For en herlig dag. I dag har vi ikke gjort noe annet enn å sykle, men når sykkelturen går i strålende solskinn og sommertemperatur gjennom det spektakulære og flotte landskapet vi har syklet i dag, er det knapt mulig å ha det bedre.

Dagens etappe ble på 87 km og gikk fra Furøy Camping ved Holandsfjorden til Vertshuset Fjordbua ved Sandhornøybrua.

Syklister har ikke lov til å sykle Svartistunellen så vi tok veien rundt via fergen fra Vassdalsvik til Ørnes. Fra Ørnes gikk veien videre til Storvik og den 3116 meter lange Storviktunnelen. På veien passerer vi minnesmerket for ubåten «Uredd». Et stykke etter tunnelen kommer man til en kryss hvor man kan velge mellom å sykle videre langs FV17 gjennom Gildeskål der man må passere et par tuneller og et forholdsvis kupert terreng, eller man kan sykle via Inndyr og rundt Sandhornøy, en strekning som er lettere å sykle men da må man til gjengjeld forholde seg til fergen mellom Sund (Inndyr) og Horsdal (Sandhornøy) som ikke går særlig ofte (se rute her).

Fjordbua ligger strategisk til ved krysset der FV473 kommer inn på FV17 ved Kjøpstad så man kommer dit uansett om man sykler FV17 fra Storvik til Kjøpstad (blått) eller man tar «omveien» via Inndyr og Sandhornøy (rødt).

Mellom Storvik og Kjøpstad kan man velge mellom å sykle FV17 (blått) eller ta turen via Inndyr og rundt SSS (rødt). Uansett hvilken vei man velger kommer man til krysset der Fjordbua ligger. Et ideelt sted for en pause før ferden fortsetter, eller overnatting hvis man har syklet langt nok den dagen.
Mellom Storvik og Kjøpstad kan man velge mellom å sykle FV17 (blått) eller ta turen via Inndyr og rundt Sandhornøy (rødt). Uansett hvilken vei man velger kommer man til krysset der Fjordbua ligger. Et ideelt sted for en pause før ferden fortsetter, eller overnatting hvis man har syklet langt nok den dagen.

Jeg har syklet begge ruter tidligere. I 2008, 2010 og 2012 syklet jeg via Sandhornøy (rød rute) og i 2009 syklet jeg gjennom Gildeskål (blå rute).

På grunn av fergetidene som passet oss litt dårlig valgte vi denne gangen å sykle via Gildeskål (blå rute). Dette er også en fin tur selv om det er noe mer kupert og noen flere høydemeter en turen rundt Sandhornøy.

På turen i dag har det vært fotomotiv rundt nesten hver en sving og bakketopp og vi måtte etter hvert bare slutte å ta bilder ellers hadde vi aldri kommet frem. For et fantastisk landskap! Se Kystriksveiens reisehåndbok for mer informasjon om steder å besøke og aktuelle aktiviteter på dagens strekning.

Nedenfor er noen bilder fra dagen i dag og nederst er det link til kart med GPS-data og høydekurver m.m. fra dagens rute.

Furøy Camping (klikk på bildet for mer informasjon)

Furøy Camping

Furøy Camping - utsikt mot Svartisen
Furøy Camping – utsikt mot Svartisen

Flotte veier og et fantastisk landskap å sykle i

Kystriksveien er nå blitt skiltet med "Nasjonal sykkelrute nr. 1" sykkelskilt. Bra :-)
Kystriksveien er nå blitt skiltet med «Nasjonal sykkelrute nr. 1» sykkelskilt. Bra 🙂

Skulpturen "Varde". En del av Skulpturlandskap Nordland. Vi skal ned rundt bukta og tilbake ut fjorden igjen på motsatt side.
Skulpturen «Varde». En del av Skulpturlandskap Nordland (klikk på bildet for mer informasjon). Vi skal ned rundt bukta og tilbake ut fjorden igjen på motsatt side.

Skulpturen «Varde» er laget av den danske kunstneren Per Kirkeby. Dette er en del av Skulpturlandskap Nordland (http://www.skulpturlandskap.no/).

Et uthus vi syklet forbi - kreativt  :-)
Et uthus vi syklet forbi – kreativt 🙂
Klokken er 12 og det er tid for lunsj.

Vi var fremme ved fergekaia i 14 tiden en god stund før fergen gikk men ...
Vi var fremme ved fergekaia i 14 tiden en god stund før fergen gikk men …

... det gjorde ikke noe for ventetiden ble brukt til å slappe av på stranda i det gode været og lese litt i en bok på Kindle e-bok leseren.
… det gjorde ikke noe for ventetiden ble brukt til å slappe av på stranda i det gode været og lese litt i en bok på Kindle e-bok leseren.

En foss vi passerte. Den var mye finere enn det bildet viser.

Kystriksveien 2014 : Dag 11 : Furøy (Svartisen)

I dag har vi tatt sykkelfri for å bruke dagen på brevandring på Engenbreen, en del av Norges nest største isbre Svartisen. Det angret vi ikke på for brevandringen i dag ble en mektig opplevelse.

Vi ble hentet på Furøy Camping av Anneke Leune fra  Rocks & Rivers og etter en liten biltur, båttur, sykkeltur og fjelltur sto vi ved foten av breen der vi skulle starte. Vi skulle gå på breen sammen med noen tyskere og amerikanere. Fremme ved breen ble vi utstyrt med klatreseler, tau, hjelm, isøks og isbrodder og fikk deretter innføring i hvordan vi som gruppe skal forflytte oss på breen for at sikkerheten skal være ivaretatt før turen gikk ut på breen. Timene vi var på breen er noe av det artigste og mest spektakulære jeg har vært med på. Man skulle tro at man som nordmann hadde fått mer en nok av å gå rundt på is og snø, men brevandring er noe helt annet. Dette er noe vi anbefaler alle å prøve.

Tusen takk til Anneke Leune fra Rocks & Rivers (http://www.rocksandrivers.no) for en meget godt arrangert og gjennomført tur.

I morgen sykler vi videre nordover Kystriksveien. Turen går så smått mot slutten. Det er kun noen få dager igjen før vi er fremme i Bodø.

Skyssbåten vi må ta over fjorden for å komme fram til breen.

På vei over fjorden.

Turistskipene har også funnet veien hit.

Etter å ha møtt resten av gruppen og presentert oss for hverandre begynte vi på turen opp mot breen. Først var det ca 3 km å sykle.

Etter sykkelturen var det et stykke å gå oppover fjellet til vi kom til brekanten.

Friskere vann er det vel knapt mulig å få.

Framme ved brekanten var det å ta på seg utstyr og deretter fikk vi en briefing på sikkerhet og hvordan man går i tau når man går på en isbre.

På føttene har vi spent på oss kraftige brodder.

Da er jeg klar for turen opp på breen.

På vei opp. Bjørn fremst og deretter noen amerikanere og bakerst er det to franskmenn.

Brevandring var fantastisk artig og det er stor stemning i gruppen.

Alt skjer under kyndig og god veiledning av vår guide Annike Leune.

Annike Leune fra Rocks n Rivers. En meget god guide.

Den eldste delen av breisen er veldig blå i fargen

Så går turen nedover igjen.

Vi blir små i forhold til breen.

Da er vi kommet ned til skyssbåten igjen. To av seilbåtene ytterst på bryggen tilhører amerikanerne i gruppen.

Utsikt mot breen på vei tilbake over fjorden. For bare et par timer siden gikk vi rundt opp på der. Det vises godt hvor mye breen har trukket seg tilbake.