Dag 05 (Brønnøysund – Vega)

Vi sto i mot fristelsen til å sette oss på ølbenken på Mosheim Camping og syklet i stedet noen få kilometer nordover for å besøke Hildurs Urterarium.

Øl er alltid godt, men det er kanskje i tidligste laget å sette seg på ølbenken klokken 10 på formiddagen. Vi står over fristelsen :-)
Øl er alltid godt, men det er kanskje i tidligste laget å sette seg på ølbenken klokken 10 på formiddagen. Vi står over fristelsen 🙂

Hildurs Urterarium
Hildurs Urterarium ligger noen få km nord for Brønnøysund

Hildurs Urterarium driver restaurant der man kan få 7-retters middager (restauranten er åpent hele året), et kurs og konferansesenter (konferansesenteret er åpent i skolehalvåret) og en urtehage (urtehagen er åpen medio juni til medio august).

Vi kom i hyggelig snakk med Laila Johannessen Tilrem som driver stedet, og ble der mye lengre enn vi hadde tenkt. Vi fikk også servert en fantastisk lunsj og fikk en klem med på veien da vi dro videre. Er du i nærheten så må du besøke Hildurs Urterarium, men sjekk hjemmesiden deres for åpningstider m.m. først.

Urtehagen er bare en liten del av alt det de driver med her på Hildurs Urterarium.

Et skilt på veggen på restauranten på Hildurs Urterarium. Det er vel ingen som kan si seg uenig i det som står der.

Ett av de mange flotte rommene på Hildurs Urterarium.

På Hildurs Uterarium ble vi servert følgende lunsj …

Confitert Laks
Nøtteoljesaus med urter og rødløk
Blomkål purè
Smørdampet brokkoli og asparges

… og det ble servert med en utsøkt hvitvin som drikke.

Dette var lunsjen vi fikk på Hildurs Urterarium.
Confitert Laks… en himmelsk lunsj 🙂

Maggie var meget godt fornøyd med lunsjen som ble servert med en utsøkt hvitvin.

Etter besøket på Hildurs Urterarium syklet vi sørover igjen, gjennom Brønnøysund og deretter videre noen kilometer sydover til Toft der vi besøkte Norsk Havbrukssenter. Norsk Havbrukssenter er et senter for oppdrett og miljøet rundt oppdrettsanleggene. Her er alle velkommen på besøk og en omvisning. På hverdager kan man også få lunsj.

Vi fikk en meget interessant omvisning på havbrukssenteret av Arnfinn Torgnes og Atle Tilrem. Her fikk vi se mærene og laksen på nært hold, vi fikk være med på mating og vi fikk en innføring i hvordan oppdrettsnæringen drives.

Arnfinn Torgnes viser en modell av en laksemære.

På Norsk Havbrukssenter er det adgang til mærene fra land.

Leppefisk - spiser lus av laksen. Sjekk de fryktinngytende tennene :-)
Leppefisk – spiser lus av laksen. Sjekk de fryktinngytende tennene 🙂

Smålaksen får små pellets ...
Smålaksen får mat i form av små pellets …

... og storlaksen får store pellets
… og storlaksen får maten sin som store pellets

Alle mærene og området under mærene er utstyrt med kameraer slik at det er lett å overvåke hva som skjer. Klikk på bildet for å se bilder fra et av livekameraene på Norsk Havbrukssenter.

Vi fikk ikke besøke Norsk Havbrukssenter så lenge som vi kunne ønsket fordi vi måtte sykle tilbake til Brønnøysund for å nå hurtigbåten ut til Vega. Besøket på Norsk Havbrukssenter var interessant og lærerikt og er du i området bør du stikke innom og få en omvisning.

Da sier vi farvel på høfligste vis. Vi må sykle til Brønnøysund for å nå hurtigbåten til Vega.

Hurtigruten lå også ved kai i Brønnøysund. Den er på vei sørover mot Rørvik.

Sørgående Hurtigrute
På kaia lå sørgående Hurtigrute. Det er mulig å ta et «mini-cruise» ved å ta sørgående Hurtigrute sørover til Rørvik og der bytte til nordgående Hurtigrute for å ta turen tilbake til Brønnøysund, men vi skal til Vega så Hurtigruten får seile uten oss.

Vi dro fra Brønnøysund klokken 1720 med hurtigbåten med kurs for øya Vega (Vega ligger like utenfor Himmelblå-øya Ylvingen).

Himmelblå-øya Ylvingen
På vei til Vega passerer vi Himmelblå-øya Ylvingen (skjermdump fra iPhone kartet med GPS-lokalisering)

Etter behagelig båttur var vi framme på Vegaøyan, en del av verdensarven vår.

Kommer

Fra kaia var det en fin og rolig sykkeltur på flate lettsyklede veier fram til Vega Havhotell der vi bodde. Men Vega Havhotell er ikke bare et hotell, det er også et spisested som er kjent for sin eksklusive mat. Vi var så heldige å få servert en fantastisk 5-retters meny med tilhørende gode viner mens vi var der. Rett og slett en utrolig matopplevelse.

Klar for 5-retters middag
Da skal vi spise en 5-retters middag på Vega Havhotell. Å si at vi gleder oss vil ikke være å ta for mye i.

Dagens meny på Vega Havhotell
Dagens meny på Vega Havhotell.
Tilhørende vinpakke
Tilhørende vinpakke.

Tiltygg: Tre Utvalg av Dagens Smaker

Marks soyamarinerte laks (øverst)
Kremet pastinakksuppe med hjemmelagd spekekjøtt (i midten)
Blinis med kjørvelrømme og ørretkaviar (nederst)

Panneristet Kamskjell fra Vega

Fra Strandli Gård
Farmors Vinmarmelade

Nylaget Sjokoladeterrin med Mandelbunn

Etter dette måltidet skrev jeg følgende på TrackMyTour: Den 5 retters menyen med tilhørende viner er rett og slett fantastisk. Jeg har ikke vært så glad og lykkelig siden jeg var med på fødselen til mine barn. Vega Havhotell leverer!

Kommentaren var nok ganske preget av øyeblikkets stemning, og mine barns fødsel rager selvfølgelig høyere enn noe annet i livet … men maten var veldig, veldig god 🙂

Det er Jon Aga som har komponert og satt sammen retten, men på kjøkkenet er det Mark Monkman, Ole Breivik og Björn Staffansson som har jobbet med å lage disse fantastiske rettene.

Kveldssol
En fantastisk mat-dag toppes med en fantastisk solnedgang

Dagen i dag ble en fantastisk mat-dag. En deilig lunsj på Hildurs Urterarium ble toppet med en fantastisk 5-retters middag på Vega Havhotell.