Kystriksveien 2014 : Dag 01 : Rørvik – Leka

I dag er det første dag av vår sykkeltur langs Kystriksveien og været kunne knapt vært dårligere. Det blåser kraftig fra nord (motvind) og regnet høljer ned. Vi tenkte egentlig å sykle fra Rørvik til Leka, men i denne vinden ville det være en tilnærmet umulig oppgave å gjennomføre på en dag, så vi bestemte oss derfor for å starte turen med å ta hurtigbåten MS Foldafjord fra Rørvik til Leka kl 1630.

Det er en regnvåt dag. Her står vi på kaia på Rørvik og venter på hurtigbåten fra Rørvik til Leka

Båten er kommet. Da er det bare å laste på syklene. Leka neste.

Framme på Leka er det en kort sykkeltur til Leka motell & camping der vi skal overnatte til i morgen. Ved campingplassen ligger også Leka Steinsenter der vi hadde avtalt omvisning senere på kvelden med eieren Anne Britt Normann (som også driver campingplassen).

Vel fremme på campingen spiste vi og slappet litt av i hytta før vi kl 2130 gikk bort til Leka Steinsenter for den avtalte omvisningen. Der har de utstilt steiner, mineraler og fossiler fra hele verden men med hovedfokuset på Leka, Trøndelag og Nordland. En kuriositet er at Leka geologisk sett ikke hører til Norge i det hele tatt men egentlig er en del av Nord-Amerika. Den helt spesielle og unike geologien på Leka har gjort at Leka i 2010 ble stemt fram som Norges geologiske nasjonalmonument.

Steinsenteret på Leka
Utstillingen på Leka Steinsenter

Eier av steinsenteret og Leka Camping
Eier av Leka Steinsenter og Leka Motell & Camping Anne Britt Normann guidet oss rundt i utstillingen.

Omvisning
Bjørn får en gjennomgang av Lekas spesielle geologi

500 millioner år gammel Putelava

Her står jeg med en ekte jernmeteoritt. Den var meget tung i forhold til størrelsen.

Etter besøket på Leka Steinsenter tok vi en sykkeltur rundt Leka. Det er en tur på ca. 27 km. Sist jeg var på sykkeltur på Leka syklet vi rundt øya i retning «med klokken» så vi valgte derfor denne gang å sykle øya rundt i retning «mot klokken», det passet også best i forhold til vinden.

Selv om det var mye vind og regn på turen rundt øya var det en flott sykkeltur. Det er en fantastisk natur med mye å se på og storhavet som brølte utenfor i den kraftige vinden ga et mektig inntrykk. På sykkel så kommer man også nært dyrelivet da de ikke hører eller lukter (når man kommer mot vinden) at man kommer. På turen rundt øya så to ørner og ei vipe og vi kom svært nær tre rådyr før de oppdaget oss og sprang av gårde. En artig opplevelse.

Mye vind og mye regn på sykkelturen rundt Leka
Mye vind og mye regn på sykkelturen rundt Leka men vi har gode klær og god tid så det ble en fin tur

På vei rundt Leka
På vei rundt Leka. Vi måtte ofte stoppe for å nyte utsikten.
Det er fint å sykle her selv om været er litt dårlig.

Ørnerovet på Leka
Plakat som orienterer om Ørnerovet på Leka og høyt oppe i fjellet til venstre for meg (vises ikke på bildet) er fjellhyllen der de fant Svanhild malt rød. Fjellhyllen ligger så høyt og så utilgjengelig at jeg ikke på noen måte kan forstå at en 3 1/2 år gammel jente har klatret ditt opp av seg selv.

Utsikt utover mot storhavet. Det er ikke mye land mellom der syklene står og Nordpolen.

Det ble oppholdsvær mot slutten av turen og vi var tilbake på campingen litt etter klokken 2300 etter en flott og opplevelsesrik sykkeltur. Etter sykkelturen ble det å ta seg en dusj, spise litt og ta kveld.

Dagens rute. Klikk på bildet for å se GPS-data med høydekurver m.m. på Garmin Connect.