Levanger – Berlin 2016 – Dag 15

(08:40) I natt har jeg sovet svært godt i hammocken. Sovnet vel rundt midnatt og har sovet helt til nå. Perfekt 🙂

Det er tåke og litt småregn nå på morgenen så jeg ligger bare og slapper av litt og venter på at det skal lette.

(08:30) Ligger og slapper av i hengekøyen og venter på at tåken skal lette.

I dag går turen videre inn mot Måløy. Det skal være en brukbar bakke på den strekningen også.

Vurderer et hopp fra Måløy til Bergen med Hurtigruten så jeg kommer meg litt fortere til Kristiansand og videre ut av landet. Det er jo utenfor Norge jeg har lyst til å bruke det meste av tiden på denne sykkelturen og det har gått litt for sakte nedover kysten. Jeg er jo allerede på dag 15 av turen.

(10:10) Da er leiren pakket og morgenstellet – som er av en litt annen standard ute i skogen enn når jeg bor på hotell – unnagjort og det er på tide å komme seg videre.

() Klart for avreise. Ingen spor etter at jeg har vært her i natt.
(10:10) Klart for avreise. Ingen spor etter at jeg har vært her i natt.

(10:30) Det er gråvær og trist å sykle. Hadde ikke gjort noe med et par ordentlige sommerdager snart. Etter bare et par km sykling var jeg fremme i Fiskå der jeg har stoppet på en kafe for en liten frokost. Utenfor senteret så jeg en solsikke jeg mener jeg har sett på TV-programmet «Norske attraksjoner».

Det er gråvær i dag også.
Denne solsikken mener jeg at jeg har sett på TV.
Frokost
(12:20) Det er gråvær og regn i dag også. Sykler i fullt regnestykket.
(12:20) Det er gråvær og regn i dag også. Sykler i fullt regnutstyr.

(13:20) Da skal jeg snart begynne på dagens utfordring. En ny 240 høydemetersbakke. Kan ikke si at jeg gleder meg. Men før jeg begynner med klatringen har jeg tatt en pitstop på COOP butikken på Åheim. Der har de en liten kaffekrok så jeg skal ta en pause fra regnet og få meg litt mat og noen kopper kaffe før jeg begynner på bakken.

(13:20) Da skal jeg snart over et fjell.
(13:30) COOP-kaffe til 5 kroner koppen og litt Strandaskinke (fikk lyst på noe salt) før turen fortsetter.
Kindle er med og gjør enhver pause til en fornøyelse. Jeg er veldig spent på hvordan det går med de romerske legionærene Cato og Macro som nå er i en fæl knipe i boken "Ørnen og ulvene" av Simon Scarrow :-)
Kindlen er med og gjør enhver pause til en fornøyelse. Jeg er veldig spent på hvordan det går med de romerske legionærene Cato og Macro som nå er i en fæl knipe i boken «Ørnen og ulvene» av Simon Scarrow 🙂
(14:15) Så er jeg igang med dagens utfordring. 2,5 km med bratt oppoverbakke ... Puh
(14:51) Halvveis oppe...
(14:51) Halvveis oppe.
(15:10) Endelig oppe. Det var i tyngste laget.
(15:30) Da er jeg kommet frem til Sogn og Fjordane.

(19:25) Ja i dag møtte jeg veggen fullstendig. Turen over fjellet fra Fiskå og ned til FV15 var som forventet. Det var tungt å komme seg opp på fjellet men motivasjonen lå i at det var den eneste oppoverbakken i dag av betydning (trodde jeg helt feilaktig) så det gikk noenlunde greit å komme seg opp. Og turen over fjellet var meget fin. Faktisk så fin at jeg satt og sang på sykkelen på veien over (det er da en stor fordel at jeg sykler alene for jeg kan ikke synge). Da jeg kom ned på RV15 så jeg for meg 19 rimelig flate km langs fjorden inn til Måløy – der tok jeg vel så feil som det er mulig å ta.

Jeg trodde RV15 inn til Måløy var rimelig flat. Det stemmer ikke.

RV15 viste seg å være en kuppert helvetesvei der det gikk opp og ned hele tiden. Veien fulgte ikke fjorden men gikk delvis langt oppe i fjellsiden. Det var rett og slett mye tyngre å sykle enn jeg hadde regnet med og jeg begynte å bli svært sliten. Kilometerne gikk sakte og jeg hadde akkurat rukket å tenke at nå er det heldigvis kun 8 km igjen da jeg syklet meg rett inn i en 3 km lang bakke med 9% stigning. Den hadde jeg ikke sett komme for å si det forsiktig og de gloser og utsagn som der og da kom ut av kjeften min ville gjort en hvilken som helst nordlending stolt. Det var et språk som ikke er egnet på søndagsskolen for å si det sånn.

… og akkurat mens jeg står der og forbanner den 3 km lange bakken med alle de skjellsord jeg kan, og noen nye som jeg fant på der og da, kommer bussen kjørende.

Det å møte en 3 km lang bakke med 9% stigning på slutten av dagen når man er sliten, på en strekning man tror skal være flat, gjør rare ting med motivasjonen. For å gjøre en lang historie kort. De siste 8 km inn til Måløy ble med buss 🙂

Vel framme i Måløy støtte jeg igjen på Bente Sporsheim Småge og Arild Småge som jeg syklet litt sammen med i går. De skal videre med en ferge men vi spiste middag sammen på Kraftstasjonen før de dro.

Traff på Bente Sporsheim Småge og Arild Småge i dag også. Vi spiste middag sammen før de dro videre.
Jeg bestilte fyllt kylling. Porsjonene er store nok :-)
Jeg bestilte fyllt kylling. Porsjonene er store nok 🙂

For de som er interessert i krigshistorie er Måløy et kjent sted. Det var her «Operasjon Archery» (Måløy-raidet) fant sted i desember 1941. Det var i dette raidet at Kaptein Linge (fra Linge-kompaniet) ble drept.

Kaptein Martin Linge falt under Måløy-raidet og det står en minnestatue over ham i parken her.

(20:41) Nå har jeg kjøpt meg billett med Hurtigruten fra Måløy til Bergen. Båten går kl 05:45 i natt/morgen tidlig (alt etter hvordan en ser på det). Jeg syns jo det blir noe råflott å leie seg rom bare for noen få timer så jeg lurer på hva jeg skal gjøre i ventetiden fram til båten går. De stenger kl 2300 her så jeg sitter her på restaurant Kraftstasjonen til de kaster meg ut og så får jeg se hva jeg gjør de neste 6 timene. Må vel vandre hvileløst rundt her til båten går 🙁

(21:45) Jeg er for gammel til å gå hvileløst rundt i byen om natta. Dessuten er jeg helt utslitt så selv om det er råflott ble det hotel. De skulle ha 1300 spenn for noen få timer men jeg fikk prutet det ned til 870,00 som også er alt for dyrt for dette rommet. Får i det minste tatt meg en dusj og det skal bli godt etter to døgn i de samme klærne.

Det ble 52,7 svært tunge km i dag. Nå er jeg her i Måløy (se kart).

Én kommentar til «Levanger – Berlin 2016 – Dag 15»