Dag 3 (Kirkenes og sørover)

Jeg våknet etter en meget god natts søvn. Exped Downmat 9 dlx liggeunderlaget er rett og slett konge. Man må bare passe på å pumpe nok luft i det så det ikke er for mykt, for da får man vondt i ryggen. Jeg har funnet ut at det skal være så hardt som man tror, og så en god del mer 🙂

En kraftig vind river og sliter i teltet og vinden kommer fra den retningen jeg skal sykle mot. Jeg forstår dermed at dette kommer til å bli en tung dag. Kraftig motvind midt i trynet er (etter min mening) noe av det verste som er når man er på sykkeltur. Regn er bedre. Men i dag regner det ikke. Det er strålende blå himmel …… og liten kuling.

Liten kuling vil si en vindhastighet på ca 10-14 m/s eller 39-49 km/t, det er noe som merkes når man får den midt i trynet. Det utgjør så mye ekstra belastning at det tilsvarer mer en en fordobling av dagens strekning i forhold til om det hadde vært vindstille. De 75 km jeg skal sykle i dag vil omtrent tilsvare at jeg sykler 150 km i vindstille vær. Jada … Hip hurra.

Veien mellom Vardø og Vadsø
Det er ikke mye som skjermer for vinden på veien mellom Vardø og Vadsø

Veien fra Vardø til Vadsø langs Varangerfjorden er  i utgangspunktet flat og lettsyklet, men i den vinden var det så vidt det gikk framover. Jeg vurderte å droppe å sykle helt til Vadsø og heller stoppe og slå leir tidligere, men det begynte gå opp for meg at jeg hadde fått feber og var småsyk, så det var ikke bare vinden som gjorde at dagen i dag var tung. Det at jeg var småsyk med feber gjorde at det fristet med innendørs overnatting, så jeg bestemte meg for at skulle komme meg helt til Vadsø og leie meg inn på et billig overnattingsted.

Dette huset får nok kjørt seg når vinterstormene raser i Varangerfjorden

På veien mot Vadsø traff jeg to godt voksne menn som sto ved en bekk og fylte opp kanner med vann som de skulle ha med på hytta. De var «født og oppvokst i fjærasteinan her» i følge dem selv. Jeg fikk en hyggelig snakk med dem om mye og mangt, og de anbefalte Vadsø Apartments som den billigste innendørs overnattingen i Vadsø.

En liten stund senere tok jeg en lengre matpause. Jeg hadde syklet bare rundt 3 mil men de milene hadde jeg brukt over 4 timer på å sykle. Det var derfor tid for lunsj. Jeg stoppet i veikanten og fant meg livd for vinden, smekket opp stolen og laget meg en måltid bestående av nudler, kaffe, knekkebrød med smøreost og en Kvikklunsj og energidrikk.

Etter et oppkvikkende måltid fortsatte jeg turen mot Vadsø. Hadde det vært mindre vind ville jeg virkelig ha nytt denne turen da det er utrolig fint her samt at veien i utgangspunktet er veldig lettsyklet. Det er ikke mange bakker her. Vinden og feberen gjorde syklingen så pass tung at det var vanskelig å føle den helt store gleden over de flotte omgivelsene.

Veien mellom Vardø og Vadsø
Veien mellom Vardø og Vadsø er stort sett padde flat og lett å sykle – når det ikke er motvind

Utpå kvelden ga vinden seg heldigvis noe og det ble betydelig lettere å sykle, men da jeg omsider kom fram til Vadsø hadde jeg brukt hele 10 timer på å sykle litt over 7 mil. Dette tror jeg må være den tyngste dagen jeg har opplevd på sykkelen noensinne. Jeg hadde også drukket hele 9 liter vann på turen og kunne godt drukket mer, men jeg gikk tom og fant ikke en ny elv før jeg var framme i Vadsø.

Etter litt spørring fant jeg omsider Vadsø Apartments som viste seg å være et lite herberge med utleie av rom med hybelkjøkken. Driveren av Vadsø Apartments er ei fantastisk hyggelig dame som på kvelden kjørte meg hit og dit i Vadsø så jeg fikk handlet litt drikke og litt mat. Jeg var nemlig for sliten til å sykle 🙂

Rommet jeg hadde fått var lite men veldig koselig. Etter litt mat, to Paracet og en lang og brennvarm dusj var det rett til sengs. Forhåpentligvis er formen bedre i morgen slik at jeg kan fortsette turen.

Dagens etappe ble på 68 km.

Dagens etappe
Dagens etappe gikk fra leirplassen like utenfor Vardø til Vadsø

Twittermeldinger fra plohnsykler i dag:

• Fryktelig tungt i dag. Har 10-15 sekundmeter rett i trynet hele veien langs fjorden. Det er som å sykle i en lang, lang oppoverbakke. #
  • På 3 timer har jeg tilbakelagt knappe 2 mil. Det gjør ikke saken bedre at jeg sliter med litt feber, kvalme og meget lite energi. #
  • 5-6 mil igjen til Vadsø. Akkurat nå virker det meget langt unna. Matpause nå. På få fyllt på litt energi. #
  • Er framme i Vadsø. Brukte 10 timer og 9 liter vann på å sykle 7 mil på en paddeflat vei. Har aldri vært så sliten. Er IKKE fan av motvind. #