Dag 7 (Kirkenes og sørover – på Hurtigruten mot Bodø dag 1)

Kvelden i går ble brukt til å krype rundt og få pakket og gjort klart til avreise i dag. Hurtigruten går fra Vadsø allerede klokken 0800 og ironisk nok går den da mot Kirkenes (som jeg var i for noen dager siden) før den drar videre til Vardø og deretter videre langs kysten – først nordover mot Nordkapp før det deretter går sørover mot Bodø.

Ryggen er fortsatt drittvond og det var så vidt jeg klarte å sykle det lille stykket fra Vadsø Apartments og over til Hurtigrutekaien der MS Nordkapp lå.

MS Nordkapp
MS Nordkapp – mitt hjem de neste tre dagene

Da jeg kom ned på kaien kom jeg i snakk med en sykkelinteressert fyr som sto på kaien og ventet på å gå ombord. Det viste seg å være Magne Knudsen, en tidligere Vadsø-væring som nå jobbet som politimann i Årdal i Sogn og Fjordane. Han var på vei til Kirkenes for å ta flyet sørover etter å ha vært på besøk i Vadsø. Vi fant tonen og ble sittende og snakke om sykkel og sykkelturer store deler av turen fra Vadsø mot Kirkenes. Magne ga meg et stående tilbud om overnatting hvis jeg noen gang er i nærheten av Årdal på sykkeltur, og det tilbudet håper jeg at jeg får mulighet til å takke ja til en gang i framtiden.

Da jeg sjekket inn på Hurtigruta i Vadsø litt før 8 fikk jeg ikke lugaren min. Den fikk jeg ikke før etter vi hadde vært i Kirkenes og deretter dradd derfra igjen. Så først i 13-14 tiden fikk jeg omsider lugar. Da gikk jeg rett ned og la meg og slappet av. Lugaren var ikke rare greiene, men jeg merket at sengen der passet bedre for ryggen min.

Etter noen timers hvile sto jeg opp for å se litt på hva Hurtigruten kunne by på av opplevelser. Det var ikke rare greiene. Det man kan gjøre ombord på en torsdagskveld er et av følgende …

• sitte i panoramasalongen og se på utsikten
  • sitte ute bak på utsiktsdekket og se på utsikten
  • spise i restauranten (hvis den er åpen)
  • spise eller drikke kaffe i kafeen
  • drikke i baren (hvis den er åpen)

… og det var det. Ikke mye å rope hurra for hvis man er under 90 år og stadig har litt livskraft igjen.

Jeg satt en god stund i panoramasalongen for å se på utsikten, men for å være helt ærlig så var det ganske så kjedelige greier. Strekningen vi har seilet i dag har ikke vært særlig spektakulært eller naturskjønn ut fra hva man er vant med når man er norsk. Jeg syns jeg hadde sett utsikten før – selv om jeg aldri har vært her tidligere.

Jeg syns også at standarden på Hurtigruten var et par hakk lavere enn jeg forventet ut fra den blodprisen jeg har betalt for billetten.

Skal man spise så er det enten i restauranten eller i kantinen – det er valgene man har. I restauranten koster det venstre armen å spise og det er også forholdsvis dyrt i kantinen. Med tanke på billettprisen og at Hurtigruten skal være noe av det beste vi har å vise frem, hadde jeg forventet at det var mulig å kjøpe god og smakfull mat i kantinen, men det var det ikke.  For å være ærlig så fikk jeg en slags C-preget trailerkafé-følelse av kantinen på MS Nordkapp. Maten var ikke noe særlig, stort sett mikro-oppvarmet mat som ikke smakte av mye, brødet på de forskjellige smørbrødene var ikke helt ferskt og flere av rettene på menyen hadde de ikke.

Jeg spiste på kafeen i dag – og var i grunnen ganske skuffet over det jeg fikk servert, så jeg bestemte meg for at i morgen skal jeg prøve å spise på restauranten. Det koster over 700 kroner for en middag der med litt vin, så det håper jeg er verdt pengene. Jeg har uansett bestilt bord der i morgen kveld klokken 2000.

Litt utpå kvelden fikk jeg dem til å slå på TV-en i kantinen så jeg fikk sett RBK spille en dårlig fotballkamp.

Jeg vurderte om jeg skulle se Nordkapp fra sjøsiden når vi skulle passere det i morgen, men det viste seg å være veldig tidlig i morgen tidlig – rundt klokken 5 og da sover jeg nok ganske så godt. Det er ikke aktuelt å stå opp «midt på natta» bare for å få sett Nordkapp fra sjøsiden.

Dermed ble det en tidlig kveld etter fotballkampen og skal jeg være helt ærlig så syns jeg så langt ikke at Hurtigruten har gitt valuta for pengene.

Jeg kjeder meg rett og slett.

Jeg var i seng klokken 22 og sov godt hele natten.

Twittermeldinger fra plohnsykler i dag:

• @staleanygard kunne vært bedre. Klarer omtrent ikke å bevege meg så det er greit å slippe sykling noen dager. Nedtur men lite å gjøre med. #
  • Sitter nå på hurtigruteskipet Nordkapp på vei fra Vadsø til Bodø. Ryggen er så vond at jeg knapt klarte å sykle fra herberget til kaia … #
  • … og jeg hadde ikke klart å slå opp teltet om det så hadde stått om liv. Syns derfor at det er ok å oppleve naturen her fra Hurtigruten .. #
  • …noen dager. Ironisk nok er jeg nå på vei tilbake dit jeg startet fra for en liten uke siden. Har vært Varangerfjorden rundt … Jada. #
  • Er den yngste her ombord, men den dårligste til bens. Pensjonistene kikker rart på meg når jeg går. Kanskje de tror jeg gjør narr av dem? #
  • Ikke helt slik jeg så for meg turen «Kirkenes og sørover». http://t.co/zeN46oP #
  • Syns faktisk denne reisemåten er en smule kjedelig. Behagelig, … men kjedelig. #
  • Snart ute i farvannet der Murmansk konvoiene gikk under krigen. Vi må passe oss for tyske ubåter. #