Kystriksveien 2014 : Dag 02 : Leka – Holm

Vi var våkne allerede klokken 0800 og etter uværet i går var det godt å våkne til blå himmel og oppholdsvær. Vi har avtalt omvisning i Solsemhula (se også NIKU rapport 44)klokken 1200 og skal deretter tilbake for å ta fergen som går klokken 1440. Solsemhula er bare en knapp mil sør for campingplassen så vi har god tid og trenger ikke stresse. Vi tok derfor en meget rolig start på dagen med en lengre frokost i 9-tiden og selv om vi knapt har vært på tur ennå, så har vi allerede spist opp et helt brød 🙂

I 10-tiden begynte vi å pakke og gjøre klart utstyret og rydde og vaske hytten og klokken 11 syklet vi stille og rolig sørover mot Solsemhula. Bagasjen hadde vi lagt igjen på campingen i og med at vi skal forbi der igjen på veien til fergen, så det var lett å sykle.

På parkeringsplassen, der stien opp til Solsemhula starter, ble vi møtt av guiden Rigmor Danielsen Reppen. Vi hadde brukt reisehåndboka til Kystriksveien for å bestille guiding. En gjeng båtfolk som tilfeldigvis kom forbi fikk også være med på omvisningen (de var på seiltur sørover langs kysten og hadde stoppet på Leka for å ta en sykkeltur øya rundt).

Før vi startet turen opp til hula (det er et stykke å gå) hadde den meget kompetente guiden, Rigmor Danielsen Reppen, et meget interessant og lærerikt foredrag om hulen og området rundt. Hulemaleriene i hulen er 4-5 tusen år gamle (fra steinalderen) og tåler ikke lys. Fotografering er derfor forbudt, men jeg fikk lov til å ta noen bilder – uten bruk av blitz – i lyset fra lommelykten til guiden.

Etter omvisningen i Solsemhula gikk sykkelturen tilbake nordover øya, forbi campingen der vi plukket opp bagasjen og videre til fergekaien der vi tok fergen til fastlandet. Dagens lille utfordring var bakkene forbi Heilhornet (der lå det snø på toppen i dag) men selv med mye bagasje og tunge sykler gikk det greit. Jeg husker nok den bakken som verre enn den er (var nok i dårligere form sist jeg syklet her) men det at det gikk lett skyldes nok også «pitstoppen» vi hadde på Kjelleidet i 17-tiden der vi hvilte oss litt og spiste en stor burger.

Når man sykler Kystriksveien så sykler man også (det meste av tiden) på en av Norges Nasjonale turistveger.

Sykkelturen i dag ble i overkant av 6 mil og totalt 613 høydemeter. I 19-tiden var vi framme Holm camping der vi skal overnatte. Været i dag har vært flott bortsett fra en litt kald motvind fra nord. I morgen sykler vi videre nordover til Brønnøysund.

Her er noen bilder fra dagen i dag.

Pakker sykler og gjør klart for avreise fra campingen.
Etter en rolig start på dagen pakker vi utstyret på syklene og gjør klart for avreise fra campingen. Vi lot bagasjen stå ved resepsjonen da vi først skal sykle sørover øya til Solsemhula og skal tilbake samme vei senere

Det er få veier og de er godt skiltet, så det er ikke mulig å rote seg bort på Leka

Det er fint på Leka

På veien mot Solsemhula syklet vi forbi løven. Ser du den?

... ser du den nå?
Ser du den nå?

Nå ser du den :-)
Nå ser du den 🙂

Fremme ved parkeringsplassen der stien opp til Solsemhula starter

Informasjonstavlen ved Solsemhula (klikk på bildet for å se det i større format)

En gjeng fra en båt som tilfeldigvis kom forbi var heldige og fikk bli med på den guidede turen vår
En gjeng som er på seiltur sørover langs kysten kom tilfeldigvis forbi var heldige og fikk bli med på den guidede turen vår

Før vi gikk opp til hula fikk vi en forelesning om hulas historie
Før vi gikk opp til hula fikk vi en meget interessant og lærerik forelesning om hulas historie av guiden Rigmor Danielsen Reppen

Informasjon
En plansje som viser landhevingen etter isteden

Kart over hulen sett i tverrsnitt fra siden og ovenfra

Illustrasjon av huletegningene

Utsikt sørover på vei opp mot hula

På vei opp mot Solsemhula

Hula er avstengt med en låst dør og man må avtale tid for å få lov til å komme inn i hulen.

Heldigvis har vi avtalt tid og guiden låser oss inn.
Heldigvis har vi avtalt tid og Rigmor låser oss inn.

På vei inn i Solsemhula

Det er bratt og glatt men det er satt opp tau man kan holde seg i
Det er bratt og glatt men det er satt opp tau

Noen detaljer fra hulemaleriene (bildet er tatt uten bruk av blitz kun i lyset fra lommelykten til guiden for ikke å skade hulemaleriene)

Det store krysset (bildet er tatt uten bruk av blitz kun i lyset fra lommelykten til guiden for ikke å skade hulemaleriene)

På vei tilbake fra Solsemhula på vei mot fergeleiet
På vei tilbake fra Solsemhula på vei mot fergeleiet. Det er fine veier å sykle på her på Leka

Langt i det fjerne inne på fastlandet ser vi fjellet Heilhornet som vi skal passere i løpet av dagen

Vi har opplevd mye på Leka, men nå går turen inn til fastlandet og videre mot nord

Vi begynner å nærme oss Heilhornet og en strekning på Kystriksveien som regnes som Nasjonal turistveg

Ser nå Heilhornet på den andre siden av fjorden

Heilhornet

Når man sykler Kystriksveien så er man sjeldent langt fra havet (naturlig nok). Prikken der ute, til høyre for holmen midt i bildet, er Hurtigruten på vei sørover

Framme på Holm Camping der vi overnattet

Dagens rute. Klikk på bildet for å se GPS-data med høydekurver m.m. på Garmin Connect.