Dag 1 (Røros – Stuggudal)

Etter en bedre frokost på Røros Hotell sjekket vi ut og la avgårde på sykkeltur fra 10:30 tiden. Været kunne knapt vært bedre, perfekt sykkelvær.

Vi hadde bestemt oss for å sykle via Glåmos i stedet for Brekken. Da får vi sykle langs innsjøen Aursunden og på kartet ser det ut til å være en finere tur enn veien fra Røros til Brekken noe det også viste seg å være (jeg syklet Røros/Brekken sommeren 2009).

Så er turen i gang – på vei mot Glåmos
Mye fin natur langs veien

Etter en kort og lettsyklet tur var vi framme på Glomås der vi provianterte for turen. Det ble kjøpt inn 4 brød, diverse pålegg og bananer. Deretter gikk turen videre langs innsjøen Aursunden. Vi skal ikke sykle langs hele innsjøen, bare fram til der vi kommer inn på RV 705. Dette er et meget lettsyklet stykke.

Omtrent halveis på veien langs Aursunden var det tid for matpause. Vi kom over et lite privat fiskenaust med brygge helt nede ved innsjøen – en perfekt plass for å ta en pause. Siden det ikke var noen der tok vi sjansen på å slå oss ned for en liten matpause.

Tid for matpause

Ikke lenge etter første matpause var vi framme på RV705. Nå begynte stigningen opp mot fjellet som vi måtte over for å komme til Stuggudal. Rett før toppen var det igjen tid for matpause og en rast i solen. Den ble brukt til å studere en stor kongeørn som fløy i sirkler over landskapet.

… og et par timer senere – ennå en matpause og en liten rast i solen

Bare et par hundre meter etter siste matpause var vi oppe på turen høyste punkt. Det ligger på rundt 920 meter (GPSen i år viste 918 meter mens den på fjorårets tur viste 922 meter).

Håvard sykler de siste meter opp til turens høyeste punkt

På toppen måtte det selvfølgelig taes en del «vi har nådd toppen bilder». Bak oss kan man skimte fjellene Sylan.

Da er vi på turens høyeste punkt. Herfra går det nedover til Stuggudal
Turens høyeste punkt er knappe 55 km fra Røros, 918 moh (på fjorårets tur viste GPSen 922 moh på samme sted)
Jon Ivar Eggen – bak ham kan man se fjellene Sylan
Jeg poser for det obligatoriske «på toppen bildet» før turen går nedover mot Stuggudal

Etter toppen er passert går det rett ned til Stuggudal. Nedoverbakke hele veien, trenger ikke trø på pedalene før man er nede ved Stuggudalsjøen.

Herfra går det nedover
Det er et praktfullt landskap vi sykler i
Et landskapsbilde jeg tok på veien ned mot Stuggudal
Ennå et landskapsbilde – det er mye flott natur og man har god tid til å nyte den når man sykler

Da vi kom til Vekterhytta (Kafè på Stuggudal) syklet Jon Ivar og Håvard i forveien for å kjøpe øl og kjøtt til kveldens gryterett, mens Levin og jeg ble sittende og nyte en god og kald utepils i solen før vi syklet videre.

Hytta til Håvards familie – der vi skal overnatte – ligger ikke langt fra enden av Stuggudalsvatnet. Men først må man opp en vanvittig bratt og tung grusvei (ca 140 høydemeter opp). Det var dagens tyngste strekning.

Da er vi kommet fram til hytta
Det ble knappe 73 km i dag. Det betyr at det blir litt over 10 mil i morgen.

Vi har syklet i flott vær hele dagen, men knappe halvtimen etter vi kom fram til hytta og satt trygt og godt innendørs, flommet regnet ned i bøtter og spann og det tordnet og lynte. Det må man kalle bra timing 🙂

På hytta så vi VM-fotball før Håvard og Levin snekret sammen en velsmakende gryterett. Jeg tok oppvasken mens Jon Ivar bar vann (og sutret mye over det 🙂 )

Levin og Håvard hadde snekret sammen en meget god gryterett

Selv om det var både øl, whisky og cognac tilgjengelig ble det en rolig og tidlig kveld. I morgen skal det sykles litt over 10 mil. Forhåpentligvis har regnet gitt seg til da.