Dag 14 (Inndyr – Saltstraumen)

I dag ble den dagen hvor vi syklet flest km på denne turen. Vi syklet fra Inndyr, rundt Sandhornøy (som har fått navnet etter fjellet Sandhornet som dominerer øya) til Kjøpstad og videre til Saltstraumen, en tur på ca 7 mil.

Vi startet fra Inndyr om morgenen for å sykle de 5-6 km ut til Sund der vi tok fergen over til Sandhornøy klokken 0900. På veien passerte vi Gildeskål Gamle Kirke og minnebautaen over dikteren Elias Blix.

Gildeskål Gamle Kirke.

Fuglene ser ikke ut til å ha mye respekt for Elias Blix.

Fergen fra Sund til Sandhornøy.

Framme på Sandhornøy er det en sykkeltur på 30 km rundt øya før vi kommer til Kjøpstad der vi er tilbake på Fylkesvei 17.

Fra fergekaia på Sandhornøy er det 30 km rundt øya.

Snapshot på tur rundt Sandhornøy.

Toppen av Sandhornet skjult i skyene.

Det går en fiskestim rett ved land og fuglene benytter sjansen til å fråtse.

Her er en liten videsnutt av fuglene som fanger fisk nært land.

Maggie var i dårlig form i dag, og hun var plaget med kvalme og lite energi. Da vi kom fram til Fjordbua på Kjøpstad etter å ha syklet rundt Sandhornøy, var vi kommet ca. halvveis til Saltstraumen, men de høyeste bakkene og den tyngste delen av turen gjensto. I tillegg begynte det å regne.

Maggie fikk da tilbud om bil-skyss fra Fjordbua til Saltstraumen, og jeg må si jeg ble svært stolt da min kjære kone svarte: «Nei takk, jeg skal sykle» 🙂

Men først hadde vi en lang pause på Fjordbua der Kystriksveiens triveligste kafèdriver –  Rigmor – står bak disken.

Her på Fjordbua finner du Kystriksveiens triveligste kafèdriver.

Rigmor bak disken på Fjordbua. Her på Fjordbua blir du tatt vare på.

Etter en lang og god pause på Fjordbua der vi spiste middag, og også fylte på med noen av Rigmors berømte nystekte vafler, var Maggie blitt i mye bedre form og var klar for å sykle de siste 35 km videre til Saltstraumen.

Selv om det regnet, var surt og kalt, og vi måtte passere noen av de lengste bakkene på hele turen, så gikk det egentlig ganske greit. Vi hadde fortsatt nok energi og overskudd igjen da vi kom fram til Saltstraumen Camping til at vi dro ned og kikket på strømmen klokken 2053 da den var på det sterkeste – noe som viste seg å ikke være spesielt sterkt akkurat i kveld. Jeg har sett større strømvirvler i badekaret hjemme.

Nå er vi nettopp kommet opp turens lengste sammenhengende bakke på over 200 høydemeter, og tar en liten pause for påfyll av energi. Det regner og er surt og kaldt, men vi er i godt humør.

Maggie er blitt i mye bedre form etter den lange pausen på Fjordbua og er godt fornøyd med at hun nå er ferdig med turens lengste bakke, samt at vi nå sykler i Bodø kommune.

Et snapshot fra Saltstraumen.

Saltstraumen var ikke spesielt kraftig i dag og strømvirvlene som dannet seg var ikke rare greiene.

Hytte nr. 9 på Saltstraumen Camping. Vår hjem for kvelden.

• Se også Waipoints fra dagen i dag og resten av turen på Track My Tour
  • GPS-data og høydekurver m.m. for turen ligger på Garmin Connect
  • Klikk [ her ] for å følge meg på Twitter
  • Klikk [ her ] for å følge Kystriksveien på Facebook

2 kommentarer til «Dag 14 (Inndyr – Saltstraumen)»

1. Fin og hyggelig turblogg. Det du gjør her skulle vært høyere profilert: Å vise at det er greit å ta en trimtur av dimensjoner uten å ha et synlig ønske om å framstå som atlet og superhelt. Og ikke minst: Legge merke til, og kommentere omgivelsene! Dette oser av positivitet og kan inspirere andre til å komme seg ut. 🙂
    Hilsen Harry

2. Hyggelig å lese fra Fjordbua hvor jeg traff dere. Det var jeg som syklet alene. Imponert over din kone. Syklet ikke så langt etterpå. Tok hurtigrute til Sandnessjøen (ikke glad i tunneller). Hadde 2 overnattinger på Dønna. Nydelig øy. Takk for tips. Dit kommer jeg tilbake. Overnattet i 2 netter på et fredet bruk. Var et gammelt fiskerbruk som kommunen hadde overtatt. Ordfører kom opp om ettermiddagen. En interessant dame. Vi ble sittende å prate utover. En hyggelig forandring i en ellers stille kveld. Dro deretter til Vega og hjem. Kommer til å reise tilbake og utforske øyene. Tunnellene derimot var jeg ikke særlig glad i.