Dag 13 (Reipå – Inndyr)

Vi har lyst til å sykle rundt Sandhornøy i stedet for gjennom Gildeskål, men fergen fra Inndyr til Sandhornøy går ikke så ofte så derfor var planen å sykle til Inndyr i dag og deretter ta fergen over til Sandhornøy i morgentidlig.

Det betød at det det ble en kort sykkeldag i dag, kun 35 km og ingen ferger eller noe annet å ta hensyn til.

Vi er nord for polarsirkelen og det er midnattssol så solen går aldri ned. Det har også GPSen fått med seg.

Vi er nord for Polarsirkelen og det er sol døgnet rundt. Dette har også GPSen fått med seg.

Strekningen fra Reipå til Storvikskartunnelen var flatt og lettsyklet, mens stykket fra tunnelen til Inndyr var noe mer kupert.

Veien fra Reipå til Storvik er flat og lettsyklet.

På veien mot Storvik kommer man til minnesmerket for ubåten KNM Uredd. Dette er den eneste norske ubåten som er gått tapt i kamp. Den sank i februar 1943 etter å ha gått på en tysk mine i Fugløyfjorden. Da var den på vei for for å landsette Kompani Linge-agenter i Bodø (agentene skulle sabotere kraftforsyningen til Sulitjelma gruber). Hele mannskapet og alle agentene omkom. Ubåten ligger på 105 meters dyp og vraket ble den 13. mars 1986 erklært som krigsgrav.

Minnebautaen for ubåten KNM Uredd.

Dette busskuret på Mevik blåser ikke bort med det første.

Rett før Storvikskartunnelen kom vi til et skilt som kunne fortelle oss at vi nærmet oss Bodø. Der stoppet vi og spiste lunsj (medbragt brødmat). Deretter syklet vi gjennom tunnelen. Det er ubehagelig å sykle gjennom tunneler, det bråker, det er trangt og temperaturen er som i et kjøleskap. Maggie liker spesielt dårlig å sykle tunneler, men med blinkende lys og refleksvest er vi synlige nok til at det bør være forholdsvis ufarlig. Men ubehagelig er det likevel, så det var godt å bli ferdig med den 3116 meter lange tunnelen.

Nå er det ikke langt igjen.

Etter Storvikskartunnelen ble veien ut mot Inndyr mer kupert.

På vei mot Inndyr.

Framme på Inndyr tok vi inn på Heimsjyen Mat & overnatting, en restaurant med et lite hotell med kun seks rom. Med så få rom har ikke rommene nummer men navn. Vi bodde å rommet «Finnes Kua», som viste seg å være navnet på et fjell som ligger her i området og ikke et eksistensielt spørsmål i forhold til om kyr finnes eller ikke.

Navnet på rommet vårt på IHeimsjyen Mat & overnatting.
Navnet på rommet vårt på Heimsjyen Mat & overnatting.

Vi spiste middag på restauranten og tok det deretter rolig resten av kvelden.