Dag 02 (Buss fra Cebu City til Dumaguete)

Jeg ble skikkelig dårlig i løpet av natta og hadde store problemer med å sove. Vi skulle dra fra hotellet kl 0615 og hadde derfor bestilt vekking og frokost på rommet kl 0500. Jeg hadde knapt fått lukket øynene før vi ble vekket og frokosten kom.

Det ble avreise fra hotellet som planlagt klokken 0615. Vi ble hentet på hotellet av Bugoy Bikers og kjørt til busstasjonen der vi tok bussen som gikk sørover Cebu-øya og deretter fergen over til Negros. Etter fergeturen over til Negros gikk turen videre bak i Jeepneyen til Bugoy Bikers fram til Island Lesure hotel i Dumaguete der vi var ca kl. 1200.  Vi sjekket inn og dro til Coco Amigos Resto & Bar klokken 1300 for å spise lunsj. Lunsjen var grei nok men heller ikke mer.

Etter lunsj var det meningen at ettermiddagen skulle brukes til å sykle inn til en foss som skulle være en flott og spesiell opplevelse, men dette området var dessverre blitt så ødelagt av tyfonen som nettopp hadde rammet området at turen inn dit ble avlyst. I stedet ble det en meget kort sykkeltur i selve byen Dumaquete for å få tilpasset og justert syklene. Vi var tilbake på Island Lesure hotel etter sykkelturen ca. kl 1800. I 19-tiden dro vi til det samme stedet vi spiste lunsj for å spise middag. Vi var tilbake på hotellet ved 21-tiden og gikk tidlig til sengs.

Bildetekst kommer
Bussen vi tok fra Cebu City til Dumaguete. AirCon i bussen fungerte så godt at fotoapparatet mitt dugget til innvendig da jeg kom ut i varmen og alt så bare grått ut gjennom linsen. Det kom seg heldigvis etter hvert, men disse bildene er tatt med mobiltelefonen.

dag02_01
Bussen gikk tydeligvis tidlig nok også for Jens Funk (eier av Bugoy Bikers)
Bildetekst kommer
Dette er følgebilen som skal følge oss på turen. En fullblods Filippinsk Jeepney 🙂
Fergen over sundet mellom Cebu og Negros
På vei ombord
Lasten sikres
Sikring av last gjøres nok noe annerledes her enn hjemme i Norge.
Økonomiklassen 🙂
Bildetekst kommer
Maggie er spent på hvordan de neste dagene vil bli og hvordan det vil bli å sykle her.
En lokal fisker jobber med å skaffe dagens fangst
Kysten av Negros like ved der fergen legger til
Framme i Negros
Turen fra fergen til hotellet gikk bak i Jeepneyen sammen med syklene til familien Pangel
Coco Amigos Resto & Bar i Dumaquete der vi spiste både lunsj og middag.
Bildetekst kommer
I sjøkanten prøver de lokale fiskelykken med garn

Det er en spennende opplevelse å reise rundt på Filippinene. Det er mye å se og mange inntrykk, men foreløpig har reisen kun foregått i buss, bil og båt. I morgen tidlig starter vi på selve sykkelturen. Det er også på tide når vi – i morgen – er kommet til dag 3 av den 14 dagers turen og det så langt har vært meget lite sykling å snakke om.

Det ble en liten sykkeltur i Dumaguete i dag. Du kan se ruten over dagens sykling, med kart og høydeprofil og diverse andre detaljer, på Carmin Connect.