Levanger – Berlin 2016 – Dag 12

(11:00) Da går turen straks videre. Jeg har nettopp spist en deilig frokost her hos Bente og Asbjørn med røykalaks, selvfanget krabbe, ost, egg og nylaget kaffe. Jeg har hatt det helt fantastisk her og er svært glad for at jeg stoppet her for å spørre om vann i går ettermiddag.

Det er egentlig ikke noen grunn til å stresse inn til Ålesund før i morgen da liggeunderlaget ikke kommer før da, så jeg hadde tenkt å bruke ennå en dag på en annen øy her før jeg dro videre mot Ålesund i morgen. Men så kom jeg på at Island i kveld spiller en historisk EM kamp mot Frankrike i kveld og den har jeg veldig lyst til å se så da blir det til at jeg tar Hurtigbåten inn til Ålesund og så får jeg se om jeg finner meg et rimelig hotell med TV på rommet 🙂

Men først skal jeg fortsette sykkelturen min rundt Fjørtoft. Hurtigbåten herfra går ca. 14:30.

Det er fint ennå veier å sykle på her ute. Smale, flate og idylliske.
Det er fine veier å sykle på her ute. Smale, flate og idylliske.

(11:50) Det begynte å regne kraftig akkurat da jeg begynte turen rundt øya. Fant ly under noen store trær.

Det kommer regn inn fra havet - mye regn.
Det kommer regn inn fra havet – mye regn.
Søkte ly under noen store trær.
Tørt og fint her.

(14:35) Det var en fin men litt våt sykkeltur rundt Fjørtoft. Fine veier å sykle på og turen rundt øya er ikke mer enn 9-10 km. Nå sitter jeg på hurtigbåten inn til Ålesund. Er vel fremme der rundt kl 16:00. Har leid meg rom på Radisson Blu til i morgen. Da får jeg sett Island – Frankrike i kveld – heia Island 🙂 Så blir det å plukke opp det nye liggeunderlaget i morgen og fortsette turen videre sørover.

På Hurtigbåten på vei mot Ålesund.

(16:15) Da er jeg framme i Ålesund og har fått sjekket inn på hotellet. Radisson Blu er et sykkelvennlig hotell og jeg fikk ta med sykkelen opp på rommet slik jeg helst vil. Både fordi at sykkelen da står helt trygt men også fordi det gjør det lettere med bagasjen. Jeg har også vært heldig og fått et rom med utsikt.

Jeg har ikke syklet så mye i dag heller – kun 8,39 km – men de km var veldig våte og siden jeg tok sjansen på å sykle uten regntøy i dag er jeg også søkkvåt. Det betyr at klær nå skal henges til tørk og jeg skal ha meg en lang varm dusj 🙂

Deretter er det bare å gjøre seg klar til EM-kampen mellom Island og Frankrike senere i kveld. Er det lov å håpe på et nytt mirakel?

Et rom med utsikt og sykkelen står trygt plassert.

(19:10) Det er noen timer til kampen begynner så jeg gikk meg en tur opp alle de 418 trappetrinnene fra byparken og opp til utsiktspunktet på fjellet Aksla og ble belønnet med en fantastisk utsikt over Ålesund.

Fra byparken.
Den er innsiktet rett mot hotellet jeg bor på.
Trappa går bratt oppover og er delvis litt luftig.
Utsikt over Ålesund. Hurtigruten er på tur ut.
På toppen.

I dag kom jeg hit (se kart)

2 kommentarer til «Levanger – Berlin 2016 – Dag 12»

1. Kong Rollo i byparken? Morsom myte om gallerkongen som visstnok hadde sitt opphav i traktene rundt Ålesund. Anbefaler en tur innom Jugendmuseet på andre siden av Ålesundet.

1. Syns statuen så litt «Asterix og Obelix» aktig ut ja 🙂 Får ikke tid til Jugendmuseet Ole Andre. Skal hente ut liggeunderlaget og dra videre sørover i morgen.