Dag 2 (Kirkenes og sørover)

Jeg har overnattet i en hytte på Solli Gjestegård og hytteutleie, og etter en god natt søvn våknet jeg uthvilt kl 0900. Benene er stokk stive etter gårsdagens tur, men det spiller jo egentlig ikke så stor rolle da det kun er meget få km som skal sykles i dag.

Turen mot Kirkenes startet stille og rolig ca 1030 og jeg var framme i Kirkenes etter en fin men noe tung tur (grunnet stive kraftløse ben 🙂 ) kvart på 12.  Det er flott vær med en strålende blå himmel, men det er veldig kaldt. Det var uansett ikke noe problem å holde varmen på den 15 km sykkelturen inn til Kirkenes.

Da jeg kom til Kirkenes syklet jeg rett ned på Hurtigrutekaien der MS Trollfjord lå. Etter en kort stopp på Rema1000 butikken som ligger like ved kaien, for å kjøpe litt mat til de neste dagene, sjekket jeg rett inn på Hurtigruten og gikk i kafeen og kjøpte meg en lasagne. Den var både frokost og lunsj.

MS Trollfjord

Turen fra Kirkenes og over fjorden til Vardø kostet 422,00 med sykkel og man skal jo ha litt mat og drikke og et par kopper kaffe, så turen kom på over 600,00 kroner – det er ikke direkte dyrt, men jeg syns det blir litt i overkant for en liten tur over fjorden.

Turen fra Kirkenes til Vardø tok i overkant av tre timer. Avreise fra Kirkenes var kl 1245 med ankomst Vardø kl 1600.

Etter ankomst i Vardø – det østligste punktet på fastlandet i Norge – syklet jeg opp til Vardøhus Festning for å se litt på den. Festningen har en historie tilbake til 1300-tallet da den første festningen ble bygget. Vardøhus Festning er også verdens nordligste festning. Festningen har i dag ikke noen militær betydning.

Vardøhus Festning

Fra Festningen syklet jeg deretter litt rundt i Vardø for å se på byen. På høyden over byen ligger den omstridte Globus II Radaren godt synlig.  Denne radaren er utviklet og eies av USA, og siden den ligger kun 40 km fra den Russiske grensen har radaren ført til flere diplomatiske belastninger mellom Norge og Russland. Et annet veldig godt synlig landemerke, når man sykler rundt i Vardø, er Vardø kirke.

Globus II Radaren
Globus II Radaren er den hvite kuppelen på toppen av åsen
Vardø Kirke

Vardø bærer preg av at det er en by i nedgang med stor fraflytting. Det er mange tomme hus og en god del forfall på bygninger som ikke lenger blir vedlikeholdt.

Folkan treng hus, og husan treng folk. Forfallet av bygninger er synlig over alt
Idyllisk men værhardt

Etter et par timer følte jeg meg ferdig med Vardø . Planen videre var å komme meg ut av byen og finne en god teltplass på veien mot Vadsø. Jeg svingte innom Vardø Hotel for å få fylt på vannflaskene. Tre flasker på tilsammen 4,5 liter og det viser seg faktisk ofte å være i minste laget.

For å komme meg ut av Vardø må jeg sykle gjennom den undersjøiske Vardøtunnelen. Den er nesten 3 km lang og går 88 meter under havet. Jeg har jo prøvd verre da jeg tidligere har syklet Nordkapptunnelen som går 212 meter under havet og er nesten 7 km lang, men da var jeg i bedre form :-).

Vardøtunnelen
Nedkjørselen til Vardøtunnelen
Jeg har syklet Nordkapptunnelen, så jeg har prøvd verre 🙂

Det gikk greit å komme seg gjennom Vardøtunnelen, men det gikk ikke fort og jeg måtte ha 4-5 pauser der inne og ca 2/3 vei gjennom tunnelen på vei opp, ble jeg passert av en jogger :-).

Her er det gode teltplasser over alt og noen få km utenfor byen, ikke så langt fra flyplassen, stoppet jeg for dagen og slo opp leir. Selv om vinden var kald, så varmet solen godt når man bare fikk livd for vinden.

Teltplass
Kveldens teltplass
Utsikt
Utsikten fra «kjøkkendøren»

Da teltet var slått opp var det godt og varmt både inne i teltet og på le-siden av teltet. Det var faktisk så behagelig temperatur at jeg lå med døren i teltet åpen hele kvelden og halve natta før det etter hvert ble litt for kjølig. Etter middagen (nudler) og en kopp kakao, lå jeg og slappet av i solskinnet og hygget meg med å lese litt i boken jeg har med meg og å se et par episoder av «The Wire» på iPhonen. Humøret var godt og stemningen var fin. Dette ble en fin og behagelig kveld i teltet.

Dagens syklede distanse er på knappe 23 km.

Twittermeldinger fra plohnsykler i dag:

• Sol og blå himmel 🙂 Målet i dag er snøballkrigbyen Vardø – tar Hurtigruten over fjorden fra Kirkenes. Må først sykle 15 km til Kirkenes #
  • Blå himmel, sol men ISKALDT. Sitter på Hurtigruten nå. De 15 små km hit var nesten uoverkommelige. Stokk stiv og pingle ben 🙂 Jajamensan #
  • Framme i Vardø – Norges østligste by #
  • Vardøhus festning – ingen snøballkrig her nå 🙂 http://t.co/0ialcE8 #
  • Har prøvd verre … http://t.co/8dvG6Zz #
  • Nok for i dag. Slår leir og fortsetter mot Vadsø i morgen. http://t.co/JWkdeM3 #