Levanger – Berlin 2016 – Dag 25

(09:00) Jeg har spist frokost og drukket massevis av nylaget kaffe. Jeg er i og for seg klar til å dra videre men det pøsregner så jeg drøyer det et par timer for å se om det gir seg litt.

Jeg skal jo videre til Kalundborg og da er et valg å sykle til Ebeltoft og ta fergen derfra til Sjællands Odde og sykle derfra til Kalundborg. Men så fikk jeg et tips på Facebook av Wenche Storheil som sa jeg burde sykle helt syd til Hou og ta fergen til Samsø, sykle over øyen og ta fergen fra Samsø til Kalundborg. Det syns jeg er en artigere rute så jeg har bestemt meg for å ta turen over Samsø.

Så har jeg noen rutevalg å ta for å komme meg ned til Hou. Jeg kan fortsette langs Sykkelrute 5 men den tar  nå en stor omvei og vil nok legge to dager til turen eller jeg kan ta en mer direkte rute, forlate Sykkelrute 5 og i stedet sykle rett syd. Det må jeg tenke litt på.

Følge Sykkelrute 5 (blå strek) eller ta en mer direkte rute fra Hadsund mot Århus (rød strek)?

(10:00) Da har jeg tenkt litt. Hadde jeg syklet rundt i strålende sommervær hadde jeg tatt omveien langs rute 5 men da været er så som så med regn og vind går jeg for den mer direkte ruten mot Århus. Kanskje kommer jeg meg helt dit i dag (tvilsomt). Jeg har jo også tilbud om overnatting i Randers men det er egentlig litt for kort. Må se litt hvordan kroppen føles når jeg kommer meg igang med dagens sykling. Noen ganger kan jeg sykle i «evigheter» andre ganger er det et forferdelig slit å sykle 30 km. Hva slags dag jeg har i dag vet jeg ikke før jeg har vært på sykkelen en stund.

Nå skal jeg pakke og gjøre klart for a reise. Jeg sjekker ut og drar videre sørover kl 11:00.

(13:00) Det var opphold da jeg dro men halveis mot Randers ble jeg overasket av et kraftig regnvær. Det kom så brått at jeg ikke en gang nådde å tenke på å få på meg regntøy. Det varte ikke lenge før floingen gikk over i normalt regnvær men da var jeg allerede søkkvåt så de siste 15 km inn til Randers ble noen våte km.

(14:00) Det å velge å ta snarveier framfor å følge Sykkelrutene gjør også at man sykler på mer trafikkerte veier. På turen til Randers har jeg syklet i veiskulderen på en meget trafikkert vei. Det er veldig ubehagelig. Bilene kommer for tett på og mange kjører alt for fort. De siste 10 km var det heldigvis sykkelsti. Nå er jeg fremme i Randers og har funnet meg en kafé der jeg skal få meg litt mat og tenke litt på hva jeg skal gjøre videre. Frister ikke å sykle videre i øsende regnvær.

(16:30) Jeg kom til å tenke på Lone og Hans Nielsen som hjalp meg på riktig vei i går. De er fra Randers og inviterte meg til å overnatte hvis jeg skulle komme forbi. Da jeg nå er i Randers ringte jeg for å høre om tilbudet om seng og dusj fortsatt var gjeldende.

For å si det sånn – her har jeg møtt det danske svaret på Bente Rekkedal Fjørtoft og Asbjørn Fjørtoft som jeg traff på Dag 11 og som viste en gjestfrihet uten grenser. Lone og Hans er av akkurat samme støping. Gjestfrie og hyggelige av en annen verden. Her føler man seg hjemme med det samme man kommer innenfor døren. Her får jeg seng, mat og vasket mitt tøy. Og igjen så er det på grunn av et tilfeldig møte. Jeg var på villspor i går og da jeg møtte Lone og Hans stoppet jeg og spurte om veien. Hadde jeg ikke vært på villspor hadde jeg sikkert ikke stoppet. Jeg er glad for at jeg stoppet 🙂

(18:55) Så har jeg fått en guidet tur i Randers og nå er det aftensmad ute i den hyggelige have.

Lone og Hans Nielsen
Marinerte svineskanker - snadder :-)
Marinerte svineskanker – snadder 🙂
... og deilige danske jordbær til dessert.
… og deilige danske jordbær til dessert.

Jeg har det helt fantastisk her hos Lone og Hans, jeg tror jeg må rote meg bort oftere 🙂

Det ble kun 36,89 km på sykkelen i dag men det føles som om jeg har syklet mye, mye lenger. Er rett og slett sliten så det er bra med en kort dag.

Jeg passerte også en bitteliten milepæl i dag – jeg har nå passert 1000 syklede kilometer på denne turen 🙂

I dag kom jeg hit (se kartet nedenfor).